Sunday 15 January 2012

Untold History : The Real Istana Besar

Dulu mase aku muda2.. klu naik sampan berlabuh kat Pengkalan Tambatan, sure nampak from distant a magnificent Palace stood in commanding summit of Bukit Puteri.  

Contrast of white and red clay roof, bukan warna biru seperti sekarang korang tengok. Bangunan Istana yang original adalah seperti ni :






1864

Dibina bermula pada tahun 1864 oleh Arkitek Diraja Dato' Yahya Awaluddin, dan dibantu oleh Kontraktor Wong Ah Fook, Istana Besar ni siap dan mula diduduki pada malam tahun baru 1 January 1866. 

IMPORTED

Semua perabot didalam Istana ini ditempah khas dari England dan Turky. 4 buah kapal digunakan untuk mengangkutnya.



Bukan tu saje, bahan binaan seperti Batu Mar2 untuk tiang dan tangga diimport dari China, red clay roof diimport dari China, dan iron ballustrate dari England.


1912

East Wing Istana ini diruntuhkan bagi pembinaan Banquet Hall bercirikan Eropah. --- thus, ini lah yang dapat kita lihat sampai sekarang, not the original design.





1986

Setelah 120 tahun digunakan, atap genting yang asal berwarna merah ditukar keseluruhannya kepada atap genting yang berwarna Biru.. - memberi gambaran seperti yang korang dapat sekarang.





DEWAN CINA




Ni pulak.. zaman dulu dikenali sebagai "Dewan Cina".. sebab, dewan ni merupakan hadiah daripada Taiko2 Cina kepada HH Albert Baker pada 1868.  Sekarang masih terdapat kaligrafi cina digantung pada tiang2 didalam bangunan ini.







Unekspekted ; good old days 1872.

2 comments:

  1. Salam bro, apsal pic xkeluar yer??? click image shack pon xde pape...

    ReplyDelete
  2. same.. pic tak kluar.. aduii..spoiled !!!

    ReplyDelete