Tuesday 29 March 2011

Untold History : € 1,000,000.00 Party and The Last Seen Gold Dinner Set of HRH Ibrahim

Dubbed as one of the richest men on earth, he also known as the lavish host just like his father was.

On 1955, HRH Ibrahim of Johore thrown a $ 1 Million party, one held at Johor Bahru in September 1955, and the other one at Grosvenor House UK on December 1955, which is known quite cost him that much.


























AMAZING FACTS

This is the last event, where the famous "Gold Set Dinner of Lord Allenborough"* were last seen and used at the State Dinner. It is believe those Gold Plated and Cutlery were still lock and store at an impregnable black steel in Istana Besar.

23 comments:

  1. $1 mil party is paid by the Johore Government, not from the Sultan himself for his Jubliee, Birthday and his wife's coronation for a title "Sultana". Yes he is one of the richest and the only richest malay in the world, undoubtful.

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://ms.wikipedia.org/wiki/Menteri_Besar_Johor

      then why johore had menteri besar since 1886 ?

      Delete
  2. I believed.. he is the 'government' himself.

    in 1955, no 'government' is yet formed until 1957. simple and clear.

    ReplyDelete
  3. agreed with konfinement...the sultan itself is the gomen...

    ReplyDelete
  4. Whatever...but no one beats the Sultan of Brunei

    ReplyDelete
  5. Anonymous29 May 2012 23:25

    But it can beats KEPALA BAPAK lu...
    Hahha..

    ReplyDelete
  6. Perlu diingatkan di sini, bukan Johor sahaja mempunyai Raja dan Sultan, malah Perak, Kedah, Selangor, Pahang, Perlis, Terengganu, Pahang, Negeri Sembilan juga mempunyai raja... Masing-masing juga mempunyai kerajaan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul... thats why mesti bangga dan mencari sejarah kegemilangan masing2... jangan sakit hati dengan kegemilangan sejarah Kerajaan Johor. Di Johor Sultan itu kerajaan dan kerajaan itu Sultan. Adanya parti politik di Johor hanyalah memberi peluang kepada rakyat untuk memilih pemerintah. Sultan Johor(tak asti Sultan lain) mempunyai hak yang jelas untuk TIDAK melantik MB yang dipilih rakyat sekiranya baginda merasakan pilihan itu tidak tepat. 1855 hingga 1957, tiada BN mahupun PR. Dato onn dititah Almarhum Sultan Ibrahim untuk menubuhkan parti UMNO untuk membantu orang melayu juga negeri2 lain. Johor sehingga kini TIDAK PERNAH DIJAJAH. Tidak perlu ada parti politik di johor sebenarnya. Ia masih ada supaya dapat selaras dengan Negara. Namun, Jika sekarang Tuanku bubar semua parti politik dan berbalik pada sistem lama maka tak jadi masalah. Ini kerana panduannya telah wujud sejak 1855 dan hanya memerlukan sedikit modifikasi mengikut perkembangan semasa. Jadi marilah kita berbangga dengan Kesultanan Melayu:)

      Delete
    2. Kepada Anonymous9 October 2012 07:03 anda memang bijak dan kebijaksanaan seseorang itu dilihat dari pada ilmu nya. Ingin saya tambah di bawah:

      His Highness Sir Sultan Abu Bakar memerintah Johor sekitar tahun 1868 hingga 1895 dan Menteri Besar Johor Pertama pada tahun 1882.

      Perlu diingat Sultan Johor adalah Sultan Melayu yang dihormati oleh Queen Of England pada masa itu , Kerana sebab itulah penasihat di Johor pada tahun 1900 hanya sebagai Konsul dan bukannya Residen .

      (maksudnya Pemerhati sahaja dan tiada kuasa campurtangan dalam hal-ehwal pentadbiran JOhor - sebab itulah juga Johor hingga sekarang mempunyai Johor Military Force(JMF) - Tentera Setia Negara) yang disahkan dan perakui DI bawah Enakmen Undang-undang Johor pada thun 1880-an

      Tiada negeri2 Malaysia hingga sekarang mempunyai kuasa menubuhkan atau mempunyai pentadbiran tentera sendiri kecuali Johor sahaja. Sebabnya Undang-undang Johor telah ada semenjak 120 tahun yang lepas sebelum Malaysia merdeka lagi.

      Ini adalah contoh UNTOLD STORY mengapa Johor juga agak berbeza dengan Negeri2 Melayu lain

      Delete
  7. so what pegi bawak mati la benda tu sume.

    ReplyDelete
  8. Termasuk ko wahai anonymous 0828 hrs 23102012...

    ReplyDelete
  9. bukti sistem monarki yang korup dan berlandaskan kepentingan sendiri. jangan lupa inilah dia kesultanan yang disokong oleh british. kemewahan melampau diguna pakai untuk kesenangan sendiri dan bukan membantu rakyat. benar dialah manusia yang memegang kerajaan johor tetapi mengkhianati amanah tuhan. jangan cakap banyak pasal mistik, semuanya adalah demi kuasa, wang dan politik. sistem monarki korup seperti daun dimakan ulat.

    ReplyDelete
  10. Anonymous 22 april 13 jealous sebab negeri kau loser.hahahaha bodoh

    ReplyDelete
  11. Betul Anonymous 22 april 13 02:56
    Aku sokong, setakat ni aku tak nampak keagungan Islam dalam kisah2 yang dipaparkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh yea? Dah tu try la buktikan yg sultan korang tu islamik sgt

      Delete
    2. Johor Ada Sekolah Agama sejak tahun 1918 di tubuhkan oleh sultan abu bakar.

      Delete
    3. 1918? Sultan Abu Bakar ibni Temenggung Daeng Ibrahim mangkat pada 1895. Lainlah kalau sultan yang dimaksudkan tu merujuk pada seorang sultan yang lain agaknya.

      - PS: Maaf pasal bagi komen ni lewat sangat. Saya tahu tu. Peace, no offence.

      Delete
  12. Johor tidak dijajah, kalau tidak dijajah mana pergi kepulauan riau dan singapura jajahan takluk johor. Dari segi teknikal memang johor tidak nampak dijajah, tapi dari segi spirit atau kerohanian johor memang dijajah. Sekiranya tidak dijajah kenapa menyemak masuk malaysia padahal dikatakan sultan ibrahim tidak bersetuju dengan kemerdekaan malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes..Good Shot teropong!
      Sy setuju dgn pandangan tuan.
      Itula permainan proxy dajjal...
      serampang dua mata!
      Jgn mudah terpedaya wahai cucu adam!

      Delete
  13. ye kerajaan johor kaya dn berjaya... sultan nye mmg kaya dn berjaya.. tp sultan je la yg kaya.. walaupon bisnes dia berjaya.. tp rakyat johor tu sendiri sbnrnye ssh... kerja kampung dn perlu byr cukai pd kerajaan..dr dulu lg dh mcm2 perang org tanah melayu lalui.. sampai la temenggong jd sultan..perang jepon takluk tanah melayu..org2 johor pon byk mati x kira ape bangsa..tp paling byk mati bangsa cina.. sbb ms tu jepon tgh perang ngn cina.. dendam meraka terbawak2 smpai ke tanah melayu..ms jepon nk buat railway burma tu on ramai org2 melayu kne angkut.. jelas rakyat bermati2an mmpertahankan tanah air...rakyat dijajah..dibunuh di mcm2 lg.. tiada kebebasan.. tp sultan nye senang lenang boleh berlayar ke luar negara..padahal rakyat tgh sengsara.. x seperti sultan2 di sumatera berketurunan sultan johor lame yg mati di bunuh semuanya..x seperti sultan2 terdahulu yg betul2 mmperjuangkan nasib rakyatnye..ketika perang masih bersama2 rakyat n turut bersama2 rakyat berperang di samping panglima2 n pahlawan2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. a. semua negeri rakyatnye kene cukai. b. dia satu-satunye sultan yang balik malaya mase tengah2 perang WW2, yang lain??? ade yang lari masuk hutan menyamar jadi orang asli, ade yg tumpang kapal lari ke India.. x pecaye?? aku nasihatkan ko bace lagi sebelum burst your stupidity in here.

      Delete
  14. Mo, bagi hint sikit pasal sultan yg lari ke India tu. Seronok bila boleh baca.

    ReplyDelete
  15. Nampak bayangan zaman kegemilangan melaka dlm pentabiran negeri johor ..asas kegemilangan tamadun melayu adalah raja nya bijaksana dikagumi lwn Dan kwn

    ReplyDelete