Sunday 15 January 2012

Untold History : Laksamana Bentan Masih Hidup

Kita disogokkan dengan cerita :

Laksamana Bentan, mengamuk... dan membunuh Sultan Mahmud II yg baru berusia 24 tahun pada satu Jumaat, tahun 1699 AD..

Sultan Mahmud, mencabut kerisnya.. dan membalingnya ke kaki Laksamana Bentan = menyebabkan dia muntah darah dan mati disitu juga...

Sultan juga bersumpah, 7 keturunannya tidak boleh jejak kaki ke Bumi Kota Tinggi...

Now...

Ade yg tak kene disini : 

Dang Anum.. mati bersama anaknya - satu2 nye Zuriat Megat Seri Rama

Megat Seri Rama pun mati jugak

= So... dari mana datang 7 keturunan Panglima Bentan yg disumpah itu jika dia dan anaknya dah mati????

New leads menunjukkan dia masih hidup.... semasa pembunuhan Sultan Mahmud II

Menurut sumber "Muar Tradition"...... di sebut Muar sebab, Pakcik SUltan Mahmud II yg dibunuh itu.. yg bernamaSa Akar DiRaja lah yg merajakan keturunan Bendahara sebagai Sultan JOhor....

Menurut sumber yang sama :

- Megat Seri Rama membawa diri ke Singapore... bersama2 semua ahli keluarganya... dan meneruskan perjalanan ke Ulu Muar... LALU, membuka Seri Menanti, Negeri Sembilan

Yeahh.. dia tak mati.. dia lah sebenarnya yg membuka "Seri Menanti" dan mengasaskan kesultanan Negeri Sembilan



Yang pelik nye pulak... setelah membuka Seri Menanti dan menabalkan "Orang2 Kaya"... beliau 'hilang' tanpa dikesan....





Bukan itu sajee.................


Beliau bukan lah 'pendatang' dari Riau lalu diangkat jadi "Panglima"... beliau sebenarnya Cucu kepada Bendahara Sekudai,... Seorang pahlawan terbilang yg mengetuai serangan DAN merampas kembali A Farmosa dari Portuguese pada tahun 1641, 60 tahun sebelum CUCUnya MEMBUNUH SULTAN MELAKA yg terakhir...

To sum everything :

- Laksamana Bentan masih hidup semasa pembunuhan Sultan Mahmud II

- Dia membuka Seri Menanti, N9
- Dia cucu kepada keturunan Bendahara dan reputable panglima... sebab tu, orang istana tak brani nak lawan dia mase dia bunuh Sultan Mahmud

think again.................

.... and...

"kegilaan" sultan mahmud KERANA.. bukan sebab dia kejam.. tapi.. dia beristerikan Pontianak (sepertimane yg di lapurkan oleh Captain Hamilton semasa mengunjungi baginda)

Dia datang gile cume pada musim bulan mengambang, bile bini dia 'datang' kt dia je... tak tau ape makhluk., pontiana, jin or bunian... and mat salleh tu name Captain Hamilton - org yg 1st dapat singapore sebelum raffles tapi dia tak nak



Kubur siapa pula kah ini?????????


ia dikatakan kubur Laksamana Bentan dan Isterinya Dang Anum.. terletak di kota tinggi..

131 comments:

  1. Salam, thank bout this info. sy antara peminat sejarah tanah melayu x kira la ttg cabang apa sbb sy tau byk juga ler perkara yg disembunyikan dan diubah2 seperti bible hingga menyebabkn anak cucu sekarang dibutakan.

    berkanaan Panglima Bentan ni, sy ada perkara yg nk dikongsikan. Dari sy kecil sehingga sekarang, sy dimaklumkn dr crita mulut ke mulut bahawa saya adalah dari keturunan Panglima Bentan. ini diceritakn olah ibu saya yg dikatakn adalah keturunan ke 9 atau 10.

    ssh nk percaya tp ibu sy kata keturunan ke tujuh panglima bentan masih hidup dan ibu sy pernah melihat depan mata beliau yg keturunan ke tujuh tu muntah darah teruk bila sahaja menjejakkn kaki ke daerah kota tinggi.

    dari sebelah ibu sy pula katanya, sumpahan keturunan tersebut telah ditawarkn oleh anak perempuan iaitu beberapa zuriat perempuan selepas keturunan ke tujuh.

    begitulah sedikit sebyk crite2 yg sy dgr dr ibu sy. nk percaya pn x tau la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meaning to say tak dapat lah kamu jejak kaki ke kota tinggi??? Kerana sumpah sultan mahmud shah ke atas megat seri rama "Tujuh keturunan laksamana tidak boleh menjejakkan kaki ke Kota Tinggi...." jadi?

      Delete
    2. seriously ibu awak pernah tgk keturunan ketujuh tu muntah darah? datuk saya keturunan yang ketujuh. bila dia hendak menjejakkan kaki ke makam laksamana bentan, dia muntah darah. nasib baik ada org lalu kat situ untuk tlg dia.

      Delete
    3. aslmkm.. ada lagi tak salah silah nya.. serius nk tau.. sbb saya keturunan dripada melaka.. tpi ayah berhijrah ke kota tinggi.. menurut ayh kmi ada keturunan yg disumph 7 keturunan.. mase ayh pegi ke makam sultan mahmud tibe2 hujan turun dan petir.. manakala saya plk mse kecik pnh mengikuti rombongan skolh ke makam sultan mhmud, tibe2 kaki berdarah mse nk naik ke tangga makam.. manakala sepupu saya plk muntah2 mse smpai ke makam tersebut.. arwah ayh dh lme mninggl.. hri last saya bersama ayh, ayh ajk melwat makam bentan.. dan ddk kt situ agak lama..

      Delete
    4. Moyang saya namanya Chik Drauh,Arwah Emak saya pernah memberitahu yang Chik Drauh keturunan Bentan,mendapat jodoh dengan orang Sarawak.Dari dulu lagi emak kata yang kami tidak boleh menjejaki Kota Tinggi,kalau pergi muntah darah.5 ke 6 tahun dulu berkesempatan pergi ke Johor dan ambil kesempatan itu untuk pergi ke Kota Tinggi dan terus ke Makam Laksamana Bentan.Bila tiba di sana tak ada apa apa berlaku.Mungkin saya keturunan lebih dari 7 kot.Kakak saya pernah pergi ke Makam Sultan Mahmud,pun tak ada apa berlaku.Kenape ya?

      Delete
    5. Assalaamu'alaikum. Nenek saya adalah keturunan yg kelapan Laksmana Bentan. Dia menetap di kg pasir gogok, penggerang johor. Seriouslh,saya brminat nak tahu tentang sejarah dgn lebih lanjut

      Delete
    6. As'kum kepada semua. Saya Sha Mohd anak kepada Hjh Rohani Bakri anak kepada Pon (bte tidak diketahui) anak kepada Bedah Awang. Arwah "moyang" saya, harap perbetulkan jika saya salah iaitu Bedah Bte Awang semasa hidupnya tidak dapat menjejaki tanah Kota Tinggi. Waktu itu saya berumur 12 tahun dan peristiwa arwah moyang "Bedah Awang" mulutnya berlumuran darah bila kenderaan kami mendekati Kota Tinggi. Pakcik kami gelaran Pak Mok anak kepada Bedah Awang segera berpatah balik. Tiba di Singapura, arwah moyang saya Bedah Awang kembali tenang & menasihati agar keturunan kami dicegah dari menjejaki kota tinggi. Selepas arwah moyang saya Bedah Awang meninggal pada 2013, sekali lagi kami cuba membawa nenek kami "Pon" ke Kota Tinggi namun kejadian sama berlakunya. Kami "sekeluarga" difahamkan mempunyai keturunan darah Bentan maka tidak dapat menjejaki nota tinggi. Namun alhamdulillah, selepas peninggalan nenek saya "Pon" kami dapat ke Kota Tinggi TETAPI tidak dapat mendekati Makam Sultan. Salasilah moyang saya sebelum Bedah Awang itu tidak dapat kami dipastikan. Kepada yang terhibur dgn coretan saya saya ucapkan terimakasih namun jika ada yang berminat menjejaki salasilah seperti saya, saya amat berminat untuk mengetahui.

      Delete
    7. assalam....tertarik dengan butir perkongsian berkaitan pertalian darah dengan Laksamanana Bentan ini......namun, saya terfikir ..ramai yang mengaku keturunan Bentan tetapi siapakah sebenarnya Pewaris Laksamana Bentan ini? Adakah yg dikatakan muntah darah hanya kepada keturunan...tetapi saya terfikir daripada ramai-ramai keturunan Bentan ...hanya ada beberapa orang shj yang terpilih sebagai pewaris....so, pada tarikh 2019 ini sudah ada berapa pewarisnya yang boleh dipercayai sumbernya...mohon kongsikan cerita selanjutnya....thanks...

      Delete
    8. Assalamualaikum Kepade Kawan2 Sekalian
      Sye Ni Cucu Kepade Osman Bin (lupe name moyang sye).....dan sye ni adlah Keturunan yg ke 3 laksamana Bentan.....sye dpt tahu pn dri ayah sendri.....sbb ni pesan pde arwah atok sye.....sye pernah dpt rombongan ke kota tinggi diwaktu sekolah rendah dahulu.....sye pn memberi tahu kepade keluarge sye.....yg sye ad rombongan ke kota tinggi....sekali blum sempat hbs ckp ayah sye terus potong ckap sye....dngn perkataan tak boleh naik kota tinggi.....dan secare jujurnye sye teringin nk naik ke kota tinggi....ad kah sumpah itu betul atau tidak.....mmmmm

      Delete
    9. Hai, ini perkara yang sama makcik saya bagitau. Sbb saya pun keturunan ke8 which is sumpahan ni pun dah habis. Are you perhaps keluarga wahab?

      Delete
    10. assalamualaikum...sy cucu kepada hashim bin tahir dan sy adalah keterunan yg ke 9 laksamana bentan..dapat tau pon dripada arwah atuk...arwah rajin cerita pasal sejarah kat cucunya..dulu arwah atuk ada cerita kakak arwah muntah darah semasa die jejak ke kota tinggi...

      Delete
  2. Menarik kupasan tuan ini. Pada saya apa pun, sejarah ikon seperti Laksamana Bentan memang patut diketengahkan.

    Jika kita nilai kembali, kenapa beliau dinamakan dengan Laksamana Bentan. Menurut cerita salah silah dari sebelah keluarga saya yg juga merupakan keturunan Bentan, Megat Seri Rama memang berasal dari Pulau Bentan, sekarang dikenali sebagai Pulau Bintan.

    Dan kisah mengenai sumpahan tersebut juga benar. Sekiranya ada di antara kami keturunan Bentan yang terkena sumpahan dan muntah2 darah, kami akan makan sejenis pisang yang diberi nama pisang Raja Udang untuk menghentikan muntah darah tersebut.

    Bagi mereka yang hendak mengkaji lebih mendalam tentang sejarah peninggalan beliau, boleh le pergi ke Pulau Bintan, dan dari Pelabuhan Tanjung Pinang terus ke satu kawasan perkampungan yang diberi nama Bukit Batu. Di sana ada satu tapak makam diRaja yang diberi nama Makam DiRaja Bukit Batu dan telah digazetkan oleh Kerajaan Indonesia sebagai tapak warisan sejarah mereka.

    Terdapat 6 ikon sejarah Melayu yang dimakamkan di sana iaitu, 1) Megat Seri Rama, 2) Tun Telanai ( Adik kepada Demang Lebar Daun ), 3) Wan Beni ( Permaisuri Iskandar ), 4) Wan Empuk, 5) Wan Malini ( dua2 ikon ini disebut dalam Sejarah Melayu dan kisah di Bukit Seguntang dan yang akhir 6) Wan Sendari ( anak perempuan Demang Lebar Daun yang dikahwinkan dengan Sang Nila Utama, juga disebut dlm kisah di Bukit Seguntang di Palembang ).

    Dari siasatan saya terhadap penduduk tempatan di Bukit Batu, dipercayai Megat Seri Rama adalah anak kepada samaada Wan Empuk ataupun Wan Malini, namun kesahihannya masih belum dapat dipastikan..

    Pihak RTM juga pernah membuat kajian terhadap peninggalan sejarah Laksamana Bentan melalui satu dokumentari iaitu Keris Lagenda. Salah satu keris yang diketengahkan ialah Keris Sakti Laksamana Bentan yang diberi nama Si Lipan Bara, keris yang ditempa oleh seorang Laksamana Melayu sebelum Megat Seri Rama lagi.

    Setelah menikam Sultan dengan keris ini, Megat Seri Rama dikatakan telah pulang ke Pulau Bentan ( mungkin ke Bukit Batu ) dan hidup selama 4 tahun dengan keadaan menderita akibat daripada bisa tikaman kerisnya sendiri sehingga dikatakan rumput tumbuh di tempat tikaman tersebut. Sebelum meninggal dunia beliau telah meminta seorang sahabatnya membuangkan keris tersebut di tengah lautan namun ianya tidak dilaksanakan dan akhirnya keris tersebut kembali ke Kota Tinggi, Wallahualam....

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf bertanya. betul ke makan pisang raja udang untuk hentikan darah tu? bukan ke pisang raja udang tu juga terkena sumpahan? sesiapa sahaja yang makan pisang tu akan muntah darah kerana darah megat seri rama terpercik ke pisang tu masa kakinya tertikam keris. sebab tu pisang tu berwarna merah..

      Delete
    2. Habis makam siapa yang ada di kg kelantan kota tinggi johor tu?

      Delete
    3. Sejarah bentan memang payah nak di suson sebab ape allahualam. Tapi masaalah sumpah 7 turon memang betol. Yg tak kene tu berarti awak bukan keturonan bentan asli. Bentaan ade 3 keturonan. Padi buah emas dan panglime. Yg dri keturonan bentan telani memang tudak terjadi ape2pon kepade sumpah tu. Sebab bentan telani bukan lagi keturunan murni darah bentan itu yg perlu saudare2 pahami.

      Delete
    4. Maaf saudari keturunan bentan tidak ade bergelar wan. Yg ade bergelar dang.

      Delete
    5. assalam maaf tuan ingin saya bertanya saya berasal dari kelantan saya ada terbaca kisah sumpahan pisang raja udang seingat saya dulu pernah termakan saya dua beradik terkena penyakit sopak kulit dan bernanah selama dua bulan habis ihktiar last dengan solat hajat soalan nya adakah saya juga dari keturunan beliau ,saya pening

      Delete
    6. Tetiba rasa ingin berkongsi, arwah atok saya dah hampir 13 tahun meninggal jadi tidak pasti cerita ye benar atau tidak. Arwah atok saya memang tidak boleh ke kota tinggi dia hanya pernah sampai sempadan je itu pon dia akan pening. Atok saya berasal dari Singapore dan menetap di Pontian, atok saya hanya tunjukkan keris pusaka dekat abang saya je cucu sulung dia selepas dia meninggal tiada seseorang pon yg jumpa keris tersebut yg dikatakan keris Laksamana Bentan. Pernah jugak tanya bapak saya betul ke kita keturunan bentan? jawapan dia saudara kita masih ramai di bukit batu cari je muka sama macam atok kau�� speechless pulak saya dengan jawapan dia�� cari muka sama ni payah ni, sedara mara arwah atok muka atok2 sedara lelaki sama je semua, keturunan kami semuanya garang dan baran.Kekadang tu rasa nak tahu jugak sejarah ni sebab rasa menarik nak tahu asal usul kita��

      Delete

    7. Harini saya nak cerita tak pasti betul atau tidak sebab arwah atok saya dah meninggal hampir 13 tahun yg lalu dan keturunan yg kelapan atau kesembilan sebab kisah sumpahan ni pon sudah lama�� atok saya berasal dari Singapore dan menetap di Pontian serta berkeluarga di sini. Arwah dulu tak boleh jejak ke kota tinggi malah kalau pegi sempadan pon dah pening2, sebab takut sumpahan masih ada arwah memang tak pegi kesana. abg saya merupakan cucu yg rapat dengan beliau dan orang yg dia percaya sebab dia hanya tunjukkan keris pusaka tu dekat abang saja. Lepas kematian atok keris pon terus hilang dan tiada siapa tahu dimana, bila tanya abang biasa la abang kan selalu riak dgn adik dia��
      abang bg tahu keris tu hanya dia yg tahu dimana dan tiada siapa boleh tahu bende mengarut dia menipu keris dah tertanam dalam badan dia entah entah atok dah tanam keris tu untuk elak kan sesiapa jumpe�� Keluarga kami masih ramai di Singapore dan Di indonesia, saya pernah tanya bapak saya betul ke cerita ni? jawapan dia pegi ke indonesia pulau batu ke bukit batu, maaf saya memang tak ingat pulau ke bukit penting nama tempat ade batu��. Bapak saya jawab betul la kenapa nak tipu pegi je sana cari muka sama dengan arwah atok kau muka semua sama��
      Jawapan bapak aku memang unexpected mementang muka adik beradik atok sepupu sepapat dia muka sama�� Jika ade sedara mara yg kenal saya tolong email saya untuk tahu nama atok saya.

      Delete
    8. Arwah atok ayah saya bernama tok Wan Tipah... Pernah bawa anak sulung perempuan ke kota tinggi 2009.. Selepas merentasi jambatan anak sy terus muntah angin...

      Delete
  3. Saya dikatakan berasal dari keturunan wan pok wan malini..ttp saya sendiri tidak tahu bbyk cerita mengenai keturunan ini..kalau ada sesiapa boleh kupas kisah mereka tentu sekali menarik.Arwah bapa 'merah Hassan B osman semasa hidupnya selalu bermimpi seekor kuda putih terbang dan dikatakan berasal dari bukit siguntang...setiap kali arwah didatangi makhluk itu dia dalam keadaan tidak sedar dan akan meminta dilapik dgn kain kuning kerana dia berdarah raja....Arwah juga semasa dlm keadaan tidak sedar megatakan bahawa kami adalah dari keturunan wan pok wan malini dan si kuda putih mahu mendampingi kami kerana kami dari keturunan itu...namun selepas beberapa kejadian seperti itu Ibu bersolat hajat dan mohon pada Allah supaya perkara yg berlaku tidak berulang kerana kami sekeluarga khuatir syirik dan taksub pada makhluk itu. Pernah sekali kami dgn tidak sengaja bertemu seorng bomoh kenalan keluarga..apabila arwah bapa bersalaman bgn bomoh itu, dia berkata yg arwah bapa bukan calang2 org...dan lagi mengatakan ada darah bangsawan dan kepahlawanan dalam arwah.. kami hanya terdiam. dan arwah menjawab 'saya orang biasa2 shj...' sambil senyum..kadang kala ada byk persoalan dalam kepala? apa benar? di mana agaknya nak dapat kepastian ttg semua ini..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi nim...terbaca kat dlm ni komen ko,
      ingat lagi ?

      Delete
  4. Salam Perkenalan,
    Dari generasi ke-3 selepas 7 keturunan..

    ReplyDelete
  5. salam,

    sungguh banyak dan panjang lebar cerita berkenaan keturunanku (bintan)...walau apapun yang baik jadikan pedoman,yang jahat jadikan sempadan.

    ReplyDelete
  6. jadi siapakah pula panglima kucing betanduk tu ??? orang sultan kah atau orang laksamana?? adakah hang tuah juga pahlawan bentan ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. kucing bertanduk was sultan mahmud mangkat dijulang's cat... mohon mo razzi btolkn klu slah.. n info lbeh lnjut psal kucing brtanduk nie...

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni mabuk ke ape????? bile mase pulak statement diatas ccakap Megat Sri Rama kawin dgn Pontiana/Bunian???

      Delete
    2. sultan mahmud lah yg dikatekan kawin ngan pontianak/Bunian.. haishhh.. bacer balik lahaih...

      Delete
    3. Kau baca ke x? Bengong!!

      Delete
    4. ko ni mmg bodoh la..baca la betol2 dl sblm ckp..ko phm ke tak phm hah

      Delete
    5. Punyalah x sabar nak post yg dia keturunan ke 9 laksamana bentan.. sampai x paham cerita jadinya hehehe...

      Delete
    6. Ouhh ok noted..awak tu keturunan ke 9 laksamana bentan...hihi (nak enterprame le tew)

      Delete
    7. Shibo Hairie...silly...look the pharase baxk and read it carefully kid.its just showed how stupid n silly u are..hahaha

      Delete
    8. hahahahahaha adoiii la ko ni shibo hairie...

      Delete
    9. Yanh dikatakan gila tu, Sultannya. Bukan Laksamana. Saya juga tak boleh jejak kota tinggi atas nasihat keluarga. Bila sumpah tu habis ya?
      1699, 1799, 1899, 1999, 2099.... Kita baru nak masuk keturunan ke 5? Confirm

      Delete
    10. X memasal kene bahan.. ngaku keturunan lak tu.. konfiden level infiniti.. muahaha

      Delete
    11. Kan dah kene bahan.. ko ni bkn keturunan bentan.. tp si bongkok.. eh bukan.. sebenarnya si bongok..

      Delete
    12. Aishhhh jgn memalu kn keturunan sy lah..baca btl2..

      Delete
    13. Baca la petikan betul..org mcm anda lah yg akn bawa cerita dongeng sbb membuta tuli hentam..ntah2 anda bukan pn dri keturunan megat seri rama..saya keturunan sultan pasir bedengung rilek je,xkecoh pn..

      Delete
    14. salam semua...dah dah tu..klu dia trsilap pun kan keluarga kita..jngn kita bersengketa sesama kita..hihi..naik trsembur air liur tengok n baca sumpahan korang kat saudara tu huhuhu...salam semua...

      Delete
    15. aku pun keturunan ni gak tak yah nak riak,tau lah kau menipu and jealous.korang semua ni menipu je kaki kencing,kaki nipu,kaki kitai,and ngol
      sumpah tu dah habis,tak yah nak kencing.ADUH!!!!!!NGOL

      Delete
  8. Saya pun asal keturunan bentan...kami mmg xpernah jejakkan kaki ke kota tinggi..

    ReplyDelete
  9. salam..
    sblom ni arwah atok ( ENCIK MAHAT BIN AMIT ) ade jejak bumi kota,dye teringin nk melawat ke kubur sultan mahmud,firstly masa saya dgn adik beradik masok ke kawasan prkuburan sultan tu xde pape maslh, then lepaskn ayah pon xtrjadi ape2 yg ganjil,kemudian bile turn arwah atok masok kedalam kawasan perkuburan tetibe sahaja cuaca berubh mnjadi hujan panas,and angin kencang kuat,lpstu atok saya decide xnk masok area situ sbb dye dah mula rasa pening2 and mual2 mcm xsedap badan,, arwah moyang pernah bgtau yg kami ni ade salasilah keturunan mereka,tp kami pon xberapa pasti itu btol atau tidak sebb tiada bukti yg kukuh, thats why kami decide nak test sndri,,,,btol atau tidak hanya tuhan je yg tahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibu aku pernah jugak terjadi demikian, tapi aku pernah dan jejak kaki ke Masjid tersebut dan melihat makam Sultan Mahmud tapi aku ok...

      Delete
  10. Entahla..saya pun ada mengalami jugak,selepas menziarah ke makam sultan mahmud,saya ke makam laksamana bentan dan setibanya di depan makam,tiba2 kaki terasa di sengat mcm semut api pun ada.. sakit la juga,masalahnya saya pakai kasut.. tk jumpa pula semut api tue..

    lebih kurang 10 minute baru la ok dan keluar,itu pun terasa berat nak ke atas..

    kebetulan sahaja kot...

    ReplyDelete
  11. salam....we might need to discuss in further detail bout this lineage....
    mail me @ naimibnimanaf@gmail.com

    itupun kalau u rasa pertukaran maklumat dperlukan
    kalau u rasa maklumat u 100% solid undeniable together with latest descent of megat c ramo,go on thennn

    ReplyDelete
  12. Salam..keluarga saya jgk x boleh makan pisang raja udang..tapi tahun2011 saya telah ke kota tinggi,melawat makam sultan mahmod..tiba2 badan saket2 gila2..pas tu saya g berubat..tradisoinal..baru pulih..saket bdn..saya..tapi alhamdulilah..sy x muntah darah..selepas tu..baru sy teringat..arwah nenek pesan..keluaga sy ade pertalian darah bentan..

    ReplyDelete
  13. laksemane bentan ye orang bentan, laksemane malaysie ye laksemane malaisie

    ReplyDelete
  14. Ibu saya orang Riau. Ayah saya orang Johor. Boleh ceritakan tak serba sedikit sejarah Johor dan Riau?

    ReplyDelete
    Replies
    1. riau dahulunya jajahan takluk negeri johor. lepas perjanjian inggeris belanda (kalau x silap), riau dipisahkan dari johor.

      Delete
  15. sapa tau Paduka Sri Sultan Muzaffar dari keturunan Sultan Mahmud di Kampar yang menjadi Sultan Perak 1 ade dikatakan berkhawin dgn Tun Merah anak Tun Saban. Apa jadi pada warisnya. Mereka ade anak tak. Saya juga mencari keturunan Siti Kesuma dari Perak. Sapa tau.

    ReplyDelete
  16. Memang logik la kenyataan penulis bahawa Laksamana Bentan masih hidup selepas membunuh Sultan Mahmud. Saya masih ingat arwah nenek saya yang merupakan keturunan ke-7 tak nak turun kereta bila kami sampai di Kota Tinggi. Saya x tau berapa banyak keturunan laksamana bentan ni tapi yang saya tau, arwah nenek saya ialah cicit kepada Panglima Tapak daripada Pahang yang juga merupakan cicit kepada laksamana bentan. Lagi satu, saya x tau la ini adalah coincidence ataupun sebab keturunan, tapi keluarga kami memang sangat meminati buah nangka hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keturunan bentan yg ada bukan ank dari dang anum sbb wife n anknye mati dibunuh oleh sultan yg zalim & gay..

      Delete
  17. Salam semua anak cucu..memang panglima bentan tak mati...belajo lg, takde dalam kamus "mati" ni bg yg faham...'KEMBALI' tu ada...faham molek2 semua anak cucu....MELAYU banyak rahsia....cari sehingga ketemu selagi belum kembali...

    ReplyDelete
  18. Kembali kepada islam......
    Siapa sultan mahmud itu?wali allah ke sehingga tulah itu menjadi sehingga 7 keturunan melainkan tidak ia melibatkan dampingan jin diraja......andai ada amalan tertentu insyaallah walau keturunan 1 pun....pasti tidak memudaratkan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin juga sumpah tu dilaksanakan oleh jin spt muntah darah sbb isteri sultan mahmud sendiri itu jin

      Delete
  19. Salam maaf mencelah arwah nenek sya ada darah keturunan lakmana bentan sya dapat thu pun dari ayah sya yg arwah nenek sya ta bole jejaki kaki dekat kota tinggi johor muntah darah sama mcm korang ckap tu.. Tp lepas je ayah sya lahir arwah nenek sya da bole pergi ke kota tinggi. . Okey tu apa yg sya dengar dan sya tidak kata yg ayah sya ni keturunan yg ke 7 mungkin tu suatu kebetulan. . Siapa thu kan..okey tu je

    ReplyDelete
  20. Xde tulah daulat pe semua ni.pakai jin setan mmg la boleh.org dulu2 ape yg nak diherankan.x kan peliwat tegar ade daulat? Lu pikir la sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..tulah ape kejadahnya kalo die tu gay..keris yg kene megat seri rama tu pn mgkn kerja jin..smpai 7 keturunan,pewaris megat seri rama diperbodohkan oleh jin..jgn kecam aku sbb aku pewaris sultan pasir bedengung..kang x pasal2 hang kne tulah aku..kikiki

      Delete
  21. ok guys salam.
    am please to know masih banyak kerabat tok serirama dibumi malaysia ini.
    satu info menarik dari 'no name' memaklumkan beberapa makam dipulau bintan. apa kata KITA cicit cicit yang ada sedikit campuran darah tok serirama adakan reunion berbincang membuat lawatan sejarah kepulau bintan serta dapatkan sedikit bantuan maklumat dari orang pandai sejarah disana.
    saya juga amat berminat mendapat cerita yang lebih berkaitan keturunan tok serirama.
    i am available/ contactable on fb 'raja aji'
    thanks wassalam

    ReplyDelete
  22. Hi Guys Salam
    Good to you all cucu cicit Tok Serirama masih ramai diMalaysia.
    Apa kata kita organise re-union, tentu banyak cerita boleh share. Next munkin kita boleh plan trip kePulau Bentan untuk dapatkan info versi orang sana.
    Pernah maaf ye bro/sis saya diberi 'alamat' sesaorang diMasjid Telor (belom pernah pergi) dapat bantu kita merungkai cerita/sejarah keturunan Tok Serirama
    Ape kata let's get serious about our bloodline!
    Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wondering supering28 December 2018 at 10:04

      Blh tau apa hasil pencarian?

      Delete
  23. salam... umh saya tepi makam laksamana bentan...
    seperti yg diketahui umum, sumpah sultan mahmud 7 keturunan bentan x bolh jejak kaki ke kota tinggi...
    7 keturunan tue bukn ank kandung laksamana bentan tp seluruh keturunan bentan (sesiape sje yg berasal dr kepulauan bentan)
    penh suatu ketika ade beberapa lori askar masuk ke kota tinggi... leps dr tiram salah sorg askar terus muntah darah... hantar pergi hospital tp doktor x dpt sah kan penyakit... kemudian diarahkan di bawa ke hospital sultanah aminah... leps dr tiram askar tersebut sihat semula... bile disoal selidik rupenye dia keturunan bentan... mak askar tue asal dr kepulauan bentan... tp sekrg nie sumpahan tue dh berakhir... dh rmi keturunan bentan yg dtg ziarah makam

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayu owwwhhhh melayu.... adakah melayu ni ada penyakit "melayupalabuto"??????

      Delete
  24. dah siasat ke salasilah keturunan korang? ada bukti atau setakat cakap saja? hehehehe

    ReplyDelete
  25. Moyang saya adalah yg terakhir dalam 7 keturunan yg bermuntahkan darah bila ke Kota Tinggi. Alhamdulillah sekarang semuanya ok hinggakan kita sudah ada saudara mara yang tinggal di Kota Tinggi, juga memiliki byk restoran di sana.

    ReplyDelete
  26. Saya tgh cari keturunan Tun Beja Ali....yg tukang batu api tu dsn cuba nak memperkosa Wan Anum noyang saya......cuba cari kan...biar kita lempang muka dorang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noyang tu ape?saya keturunan tun baja sawit..jom jumpa..kiki

      Delete
  27. Assalamualaikum..., bukan keturunan laksmana bentan yg dimaksud .tapi anak bentan (sekarang pulau bintan) tumpah darah dari pulau bintan.
    Banyak yg salah paham terhadap sumpahan itu.bahkan ada juga yg mengaku-ngaku sebagai keturunan megat sri rama.padahal keturunan megat sri rama telah meninggal bersama ibunya (dang anum).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..ramai plak yg nk berbangga keturunan laksamana bentan..pdhl sultan gay tu ckp keturunan bentan yg merujuk kpd org2 pulau bentan..ntah2 korg bkn dri pewaris laksamana tp hnya pewaris rkyt bentan..jgn plak TMJ marah korg..eh..tetiba..kikiki..TMJ bukan keturunan sultan johor lama,die pewaris temenggung si perampas shj..jgn bmbg

      Delete
    2. Kau memang kental......kisah temenggung si perampas masih belum terungkai..kah kah kah

      Delete
  28. Patut la IQ sekor2 rendah; percaya sangat benda2 kurafat macam tu. Terang2 raja tu zalim lagi nak cerita pasal tulah. siap sampai tumbuh rumput lagi hahaha, bagus2

    ReplyDelete
  29. apebende lah ... sapa darah bentan kat sini ... pernah lawan toke tak ...penakut menikus je tuu bukan darah bentan namanya ... darah bentan tak bodoh nak menyerang tanpa sebab ... sapa nak jadi hero silakan ... kutuklah dgn nama apa pun tak luak tak bergegar tiang arash

    ReplyDelete
  30. Salam kepada semua...x perlu kita bertikam lidah....xde manfaat pun..yg nak bersatu tu teruskan...nak kumpul keturunan ke, nak cari ilmu ke..yg baik-baik tu kita sokong.....kalau nak kaji salasilah..moyang2 kita ni semua sama je....bezanya kenal dan x kenal je...tau dan tau je..salam santun untuk semua...

    ReplyDelete
  31. Laksmana Bentan aku tak tau, tp kalao budak bersunat bentan kote aku tau, anak jiran aku je .. :p

    ReplyDelete
  32. Ada keturunan yang tak boleh jejak tanah negeri melaka?

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum semua..sy peminat sejarah melayu..jg dari keluarga biasa..semalam pd 13hb secara tak lansung membawa keluarga berjalan menziarahi kedua2 makam..bila smpi di makam laksamana bentan terasa sejuk dan tenang..dah pergi jgk ke makam sultan mahmud..pun rasa tenang..ape pun yg sy ketahui mereka adalah dr rakyat melayu silam jgk pernah hidup di muka bumi ini..dr atas smpi la bawah ni sy baca semua komen..suka sy dengar apabila benda ni di bincangkan dan selongkar supaya anak cucu selepas kita tak ketandusan ilmu sejarah..sape lagi kalo bukan kita rakyat melayu alaf baru ni yg perlu membantu mereka selepas kita..oleh itu bersatulah kita..lupakan permusuhan atok moyang kita..kita rungkai semula cerita ini untuk tatapan akan datang..insyaallah tenang atok moyang kita di sana...

    ReplyDelete
  34. isteri saya dari keturunan megat ...pada tahun lepas (2015) semasa saya ke Negeri Johor lewat kat simpang Kota Tinggi isteri yg terasa nak pitam dan meloya sehingga dia terpaksa menutup mata dan badan isteri saya panas secara tiba2 ...tetapi selepas keluar dari simpang itu dia normal kembali

    ReplyDelete
  35. Leh citer lgi tak..admin please.. :( nk taw sngat2..

    ReplyDelete
  36. Aslkm tq for all coment from your guy, wlpn arwah nenek sy sendiri suruh rahsiakan asal usul keluarga sy krn bimbang diapa2kn. Namun sy yakin kita semua sama, hamba Allah di muka bumi ini.

    ReplyDelete
  37. Rasanya Megat Seri Rama telah pulang ke kampong halamannya di Relong, Rembau dan bukannya Sri Menanti. Beliau kemudianya telah diangkat menjadi Undang Rembau yang pertama. Perlantikan itu telah diperkenankan oleh Bendahara Jalil yg menjadi Sultan Johor selepas kemangkatan Sultan Mahmud...sbb tu istilah beraja di Johor diamalkan di N9 pada masa itu...Allahuallam

    ReplyDelete
  38. Makam tu adalah tempat mustajab berdoa sbb almarhum sultan adalah sebahagian para wali... kita tak tahu mungkin sultan arahkan org baginda pergi siasat dulu tapi disebabkan konspirasi nak sabotaj imej sultan dan nak lagakan sultan ngan laksamana... dibunuhnya Dang Anum dan sebarkan citer kata sultan punya arahan. Buktinya keturunan laksamana xleh masuk kota tinggi.. semua tu boleh berlaku sbb izin Allah SWT doa sultan di makbulkan. Orang putih mmg akan sedaya upaya mencipta imej sultan islam di tanah melayu... sbb raja melayu ketua agama.. kalau dia xdpt dampingi sampai sultan tu rosak.. dia akan cuba rosakkan dgn cara lain... Tujuan dia nak lemahkan islam. kalau sultan mahmud bukan kuat agama takkan dia seboknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kitab mana hang baca makam tmpt mustajab utk berdoa..setahu aku lah,org yg berdoa di kuburan ni penganut syiah shj..sbb nabi dah terang2 larang org islam berdoa di kuburan..jatuh syirik..tmpt mustajab utk brdoa hnya di rumah Allah

      Delete
    2. hahahhahhaaa.....acik ko cencurut!!! klu wali pun bangang, bodoh buat apa? apak ko hijo!!!!!!!!!!!

      Delete
    3. Apa hal anjing menyalak nihh
      Shush!!

      Delete
    4. setau aku lh,, daulat ni sma je mcm kualat. org jawa mcm aku ni, dlu kalo aku degil, mak aku ckp jgn,,, tp aku buat jugak. x lma lepas tu msti jd sesuatu yg x baik. hah,,, kualat lh tu. atau daulat org melayu kata. dgn erti kata lain, masin mulut dia bila bercakap. aku agak sultan mahmud ni masin mulut dia. itu pasal menjadi. dgn izin Allah S.W.T.

      Delete
    5. Saya setuju tetapi tidak pada semua pernyataan yang anda jelaskan, kita tidak tahu apa sebenarnya yang terjadi pada zaman itu. Mungkin juga ketamakkan para pembesar yang inginkan takhta mendorong kepada strategi pembunuhan Sultan Mahmud. Who knows? Janganlah percaya 100% dengan penceritaan orang putih mahupun buah mulut orang ramai. Nak percaya boleh tetapi bukan percaya bulat-bulat. Sedangkan sejarah zaman penjajahan di Tanah Melayu pun orang boleh putar belitkan, apatah lagi sejarah-sejarah seperti ini. Jangan sampai jatuh fitnah kepada mereka yang telah meninggal dunia sudah. Wallahu'alam bissawab.

      Delete
  39. Sgt ramai yg mengaku sebagai pewaris keturunan laksamana bentan..sy yakin,laksamana tiada keturunan..brdasarkan kpd sumpah sultan,7 keturunan bentan x bleh ke kota tinggi,bukan die spesifik kpd laksamana sbb mana mungkin sultan bodoh hgga brsumpah demikian sbb die sdiri tahu laksamana akn trbunuh,dang anum & janinnya telah dibunuh..so ini menguatkan lagi bahawa,yg muntah darah jika ke kota tinggi hanyalah keturunan rkyt pulau bentan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau aku dikira pewaris dari adik beradik bentan yang larikan diri dari johor pasal sumpahan t

      Delete
  40. Saya nie keturunan Maharaja India Utara belah ayah dan Sultan Perak belah emak. Jadi saya tidak tahu sangat kisah sebenar tentang Sultan Melaka nie. Belah emak pun pak cik- pak cik tak bagi cerita lagi. Cukuplah sampai di situ. Tapi menarik jugak tentang blog ini cerita sumpahan 7 keturunan. Kalau nak tahu orang yang di maksudkan ini ada keturunan atau tak, pergi tanya Bentara Tujuh. Puteri Sari, Raja segala raja-raja Bunian seluruh dunia yang hidup selama 3000 tahun boleh mengesahkannya.

    ReplyDelete
  41. Salam, nak tambah cerita biar tambah keliru.. haha.

    Masa kecik2 time tonton filem melayu lama yg sultan mangkat dijulang tu, arwah atok pak saya pernah cakap yang anak dikandung oleh Dang Anum tu tak mati. Anak itu hidup even sultan suruh org belah perut Dang Anum untuk check buah nangka sultan tu.

    Tak dpt nak dipastikan..wallahualam.

    ReplyDelete
  42. ALfatihah......untuk Laksamana Bentan/ Megat Seri Rama isterinya Dang Anum...........

    ReplyDelete
  43. Kesemua keturunan dari bentan yang belum melepasi 7 keturunan yang masuk kota tinggi akan muntah darah serta merta dan mati serta merta. Kejadian ini berlaku pada salah satu keluarga hamba pada masa dahulu2 yang ingin ke kota tinggi.setibanya di kota tinggi beliau tiba2 muntah2 serta berdarah sehingga tak sempat pusing balik lalu mati ditempat kejadian. Ayah hamba dilahirkan pada tahun 1944. Yang mati tu adalah atuk sedaranya. Ayah saya pada lewat 1970'an telah ke kota tinggi untuk berkahwin dgn ibu saya...Alhamdulillah kesemua rombongan ok. Diceritakan oleh sedara-mara hamba yang sekarang umur mereka telah mencecah 60'an tahun. Hamba hanya ingin tahu asal-usul hamba. Nenek hamba serta keturunan mereka yang dahulu kala berasal dari bentan lalu berhijrah ke Singapura dan terus menetap di Singapura. Apabila hamba tanya tentang sejarah tentang pertarungan between Sultan Mahmud vs Laksamans Bentan, tiada siapa yang tahu.Hanya dapat dikesan melalui sejarah yang ada.

    ReplyDelete
  44. assalam semua..
    waktu kami adik beradik bersama saudara mara pergi ke kota tinggi pada umur 10tahun, saudara mara ingin pergi menziarah makam sultan mahmud tapi aku adik dan ayah hanya duduk di luar tempat kedai makan. aku bertanya kenapa. ayah aku bercerita bahawa dulu nenek pernah beritahu ayah yg ayah ada darah bentan.. and nenek adalah keturunan yg ke 9.
    Waktu mufa nya ayah aku tak ambil pusing sangat tentanghal pantang larang keturunan bentan kerana dikata sumpahan akan melanda 7 keturunan. jadi ayah aku keturunan yg ke 10.
    Ayah dan ibu ku pernah menziarah makam sultan mahmud tetapi ketika ayah melangkah masuk ke makan, dia jatuh sakit dan lumpuh setengah badan kiri.. dia dia angkat keluar dari pagar makam sultan.. di bawa pulang ke spore dan selama 7 hari masih sakit. ayah kata dia mendapat mimpi supaya memerah 7 biji limau nipis ke belanga air dan membaca selawat 3X n surah Al fatiha 3x. kemudian di buat air mandi. syukur lah lepas mandi ayah sembuh.
    sebab itu lah aku dan adik tidak masuk mengziarah makam sultan. kami bertiga hanya duduk di luar.. waktu aku kecil nenek pernah beritahu jangan tidur kan aku di buaian kain kerana ada pantang nye. tapi ibu terlupa dan tidur kan aku di buaian kain. lepas 5min aku demam panas dan seluruh badan jadi merah.. baru lah ibu teringat tentang pantang nenek.
    sekarang aku dah umur 50 tahun dan cerita ini aku sampai kan pada anak x2 supaya mereka faham dan akur dgn pantang larang keturunan.supaya mereke pulak dpt menyampai kan pada cucu x2 aku.. (Hishamuddin Abdul Rahim)

    ReplyDelete
  45. assalam semua..
    waktu kami adik beradik bersama saudara mara pergi ke kota tinggi pada umur 10tahun, saudara mara ingin pergi menziarah makam sultan mahmud tapi aku adik dan ayah hanya duduk di luar tempat kedai makan. aku bertanya kenapa. ayah aku bercerita bahawa dulu nenek pernah beritahu ayah yg ayah ada darah bentan.. and nenek adalah keturunan yg ke 9.
    Waktu mufa nya ayah aku tak ambil pusing sangat tentanghal pantang larang keturunan bentan kerana dikata sumpahan akan melanda 7 keturunan. jadi ayah aku keturunan yg ke 10.
    Ayah dan ibu ku pernah menziarah makam sultan mahmud tetapi ketika ayah melangkah masuk ke makan, dia jatuh sakit dan lumpuh setengah badan kiri.. dia dia angkat keluar dari pagar makam sultan.. di bawa pulang ke spore dan selama 7 hari masih sakit. ayah kata dia mendapat mimpi supaya memerah 7 biji limau nipis ke belanga air dan membaca selawat 3X n surah Al fatiha 3x. kemudian di buat air mandi. syukur lah lepas mandi ayah sembuh.
    sebab itu lah aku dan adik tidak masuk mengziarah makam sultan. kami bertiga hanya duduk di luar.. waktu aku kecil nenek pernah beritahu jangan tidur kan aku di buaian kain kerana ada pantang nye. tapi ibu terlupa dan tidur kan aku di buaian kain. lepas 5min aku demam panas dan seluruh badan jadi merah.. baru lah ibu teringat tentang pantang nenek.
    sekarang aku dah umur 50 tahun dan cerita ini aku sampai kan pada anak x2 supaya mereka faham dan akur dgn pantang larang keturunan.supaya mereke pulak dpt menyampai kan pada cucu x2 aku.. (Hishamuddin Abdul Rahim)

    ReplyDelete
  46. saya mmg tkde kene mengena dengan keturunana bentan ni tapi saya tertarik untuk mencri thu lebih lanjut kisah tersebut kerana sya menetap di felda layang2 simpng renggam johor..dikatakan,di kampungb saya tu ada sebuah keluarga yang berketurunan darah bentan tapi sya tak sure betul atau pun tidak dan sya tak sure mereka ni keturunn yg keberapa..dan disbbkan sya seorng yang mudah tertanya tanya akn sesuatu perkara saya menjdi taksub untuk thu lebih lanjut kisah ini..dan setelah sya kaji terdapat banyak kisah yg mengejutkan sya..saya paling tertnya tnya zaman skrng ni masih adakah wujud pisang raja udang seperti yg diktakan di atas ?

    ReplyDelete
  47. Sebenarnya Megat Seri Rama bukan lari ke Seri Menanti tetapi pulang ke kampung halamanya di Relong, Rembau dimana kemudian nya beliau telah diangkat menjadi Undang Rembau yg pertama. Selepas perlantikan itu beliau telah mengadap Bendahara Jalil yg ketika itu telah diangkat sebagai Sultan Johor menggantikan Sultan Mahmud yg mangkat dijulang. Oleh kerana Sultan Jalil kenal dan sayang kpd Seri Rama, Sultan Johor telah berkenan untuk merestui beliau sebagai Undang Rembau yg pertama dan disitu lah bermulanya alkisah yg disebut oleh orang Nismilan sebagai Beraja di Johor...

    ReplyDelete
  48. Nama arwah ayah aku Encik Rafa'i Encik Muhammad Tusin,ayah aku keturunan ke 7 panglima bentan. Asal usul kami dari Pulau Daik,Riau. Selalu dengar pantun je kan tapi Pulau Daik memang bercabang 2. Tengahnya tasik. Family aku memiliki tanah kat sana, abang aku yg tua skali dah g sana.Memang betul sesiapa yg keturunan bentan akan muntah darah bila ke kota tinggi. Aku pun masih kena tempias.Mak aku cakap aku separuh bugis separuh melayu. Semoga 1 hari boleh brjumpa dgn yg lain2 yg kita dr 1 alur keturunan yg sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam knl..sy pn dr keturunan yg sm n tmask dlm 7generasi tu cme sy x psti sy generasi yg ke brp..hihi

      Delete
    2. salam knl..sy pn dr keturunan yg sm n tmask dlm 7generasi tu cme sy x psti sy generasi yg ke brp..hihi

      Delete
    3. Assalamu'alaikom.. saye dari daek lingge.. sengaje mencari tau artikel tentang laksamane bentan..
      Alkisah, dulu waktu masih sekolah, saye ade dapat undangan magang ke selangor.. dengan gembirenye saye menyampaikan pade bapak saye tentang undangan tu.. tapi bapak saye tak kasi berangkat.. bapak suroh saye tanye same datok sebab musabab tak boleh ke selangor.. pendek cerite, saye pon tanyekan pade atok saye(Encik Muhammad Zein).. jawaban atok saye pendek je, "boleh pegi asalkan tak lalu di kote tinggi".. tak puas hati, saye tanye balek "ngape tok?" Jawab tok saye "kerne pak sedare atok pernah muntah darah pas disane. Kite keturon bintan, pak sedare atok ni keturon ke tige (kire2 akhir2 taon 18xxan)". Sebagai informasi, atok saye lahe pade taon 1908 (6 taon setelah kesultanan lingge riau dibubarkan oleh belande), meninggal dunie pade usie 98 taon.. oleh sebab tu, saye agak ragu2 hendak pegi jalan2 ke sane..

      Delete
  49. budaya org dahulu..mna dia pegi dia akan kawin..
    jdi bila kawin mesti meninggalkan zuriat
    so bermakna dang anum bukan satu2 isteri laksamana
    sejarah mesti dikaji
    bukan buat andaian sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul....org dulu bnyk merantau....

      Delete
    2. Macam-macam spekulasi saya baca dari sini. Nak tergelak saya.

      Disini saya nak sampai kan, dan awak semua fikir secara logik.

      Seperti yang kita tahu, laksamana bentan merupakan ketua armada. Sebagai seorang laksamana sudah pasti tahu titik tempat di tubuh manusia. Laksamana menusuk sultan mahmud, dari rusuk kiri terus ke jantung Dan tembus mati. Awak semua fikir ye, terus ke jantung masih ada lagi masa lagi ke untuk memberi sumpahan Keris zaman dahulu panjang2 bukan mcm zaman sekarang. Laksamana kemudiannya mudik ke sungai muar, dan menjadi pedagang di kawasan yang sekarang ini di namakan Kuala pilah. Kita semua dah ditipu oleh sejarah. Sama jugak dengan filem yang kita tengok.

      Guru saya merupakan keturunan tulen Megat Seri Rama, dan mewarisan segala ilmu persilatan beliau, dan keris yang menusuk sultan itu telah pun. Saya melihat dengan mata kepala saya sendiri. Tak ada apa masalah pun guru saya menjejakkan kaki di kota tinggi?

      Apabila kita percaya kepada perkara yang tidak betul atau sahih, maka jin2 ini lah yang akan mensahihkan perkara tersebut. Buat kita muntah darah, supaya kita terus percaya pada perkara yang tidak benar.

      Itu saja sekian dari saya.

      'saya boleh berdebat dengan 10 org berilmu, tapi saya akan kalah pada orang tidak tahu apa2'

      Delete
  50. salam semua..sy pn dr keturunan laksamana bentan..asenye sy pn tmasuk dlm generasi tu..bbrp thn dl abg sulung sy bkja di johor..dan pd 1 hr tu dye ngn kgkwn bjln2..n ms melintas msk ne kota tgi,kalo x silap melintasi jmbtn,abg sy telah mntah drh dctu gk..dan kgkwn yg tai kisah tu tris bwk abg sy bpatah blk..dan dr cte abh sy,ade bbrp mknan yg kami xleh mkn tp sy x igt hihi..apepon slm knl pd saudara saudari yg sm keturunan ngn sy..sy bgga jd slh 1 generasi keturunan bentan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takyah bangga. Mungkin ko just keturunan bentan je. Sumpahan si sultan tu kursus utk keturunan bentan bukan laksamana bentan tu saje. So rileksi makan kuaci. Kalu muntah lg mungkin usus ade problem

      Delete
  51. wow banyaknye komen...x larat nak bace...siap ade yg bergaduh pasal salah bace artikel...hahaahaha...

    tujuan aku bukak pasal laksamana bentan ni pasalnye aritu kami sekeluarga ade nak ke johor...pastu aku nmpk mak uteh n abah aku dok bisik2 cakap kat dapur....pastu sepupu aku (anak kpd mak uteh) dok angguk...aku g tanye pasal ape...pastu sepupu aku cakap "kite tak boleh pegi kota tinggi" then aku ni terbangang2 tanye "kenape?" pastu sepupu aku reply "laaaa....ko tak tau ke? nanti ko tanye lah Paklang (abah aku)" ....

    pastu dlm kereta aku tanye abah aku..."kenape kite tak boleh pergi kota tinggi?" pastu abah jawab "pasal kite keturunan laksamana bentan"...i was like "huh?? ni dongeng ke ape??" pastu aku mmg ade sixth sense dan aku boleh astral travel...kalao dlm bahasa melayu "kembara roh" dan mmg ade perawat cakap aku ade sumpah keturunan....pada nadi kiri dan kanan tgn aku...

    susah nak cakap....aku pernah kembara beberapa kali....tapi aku tak dapat pastikan itu dari keturunan yg mane atau dari belah ibu atau ayah aku...kisah kembara tu aku pernah cerita kat satu forum... tapi dah lame x buat ....pasal kembara roh ni sgt penat...bile aku dah "balik", badan aku mcm melekat kat tilam....letihnye sampai tak larat bangun....

    tapi aku tak tau geografi pulan bentan ni kat mane...cume yg aku tau moyang aku iaitu ayah kepada arwah atuk atau ayah kepada ayah die tu yg berkerja di istana....tapi dari kepulauan riau....so aku tak pasti kat mane dtg keturunan bentan tu...nanti aku kena kaji balik siape yg tau pasal keturunan bentan tu.....

    dan family mmg ade kat tanjung pinang....dan bukit tinggi...termasuk pengiyan...x pasti pasal family kat johor tapi ramai family kat melaka n singapore....

    aku rase susah nak carik susur galur ni pasal anak die mesti ramai n kawen...kawen dah campur2...mungkin ade yg mati ke..cerai kawen lagi ke...camne...oh no!!! tapi satu yg pasti tun bija ali tu mmg bangang betul!!! sultan? lagi la berdouble2 bangangnye ...pasal nangka je ko nak bunuh org....alahai....sangkak sgt!!!!

    kalo ade sape2 yg pro pasal sejarah ni boleh x kontek??? camne ea? takkan nak boh no tipon kat sini...

    ReplyDelete
  52. Sy suka cerita laksamana seri rama/bentan..sbb nama arwah atuk hj mon bin bentan...tp sy bkn keturunan bentan rasanya.. Selalu je lps kota tinggi ok je.. Cm blm smpai makam dorang.. Tp cerita dia mmg intrested..

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum arwah datuk saya kturunan panglima bentan.. Nama arwah datuk saya awang bin alwee... Jika kita semua bersaudara.. Saya nak mengucapkan selamat berkenalan.. 😊😊😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. hii awk bole bg no tel awk..sbb sy ade soalan nk ditanya..sila email di alamat email sy..tq

      Delete
  54. Aku adalah seorang yang meminati Sejarah dan Sesuatu Peristiwa. Hampir seluruh Semenanjung Malaysia aku dah jelajahi dengan memandu kereta seorang diri. Antara yang aku lalui adalah menjejaki bangkai pesawat dalam kisah Tragedi 4 Disember. Berbalik kepada baginda Mangkat Dijulang, ada yang kata Sultan tu kejam dan mengahwini pontianak... Tapi dalam masa yang sama baginda tetap menunaikan kewajipan sebagai seorang Muslim.. Dan sumpah beliau terhadap keturunan Bentan iaitu Muntah darah jika ke Kota Tinggi. Aku raselahkan, agaknya Pontianak atau Saka baginda tu yang jaga Tanah Kota Tinggi dari dicerobohi oleh Bentan sehingga beberapa keturunan. Agak-agak boleh pakai ke apa yang aku fikirkan nie? apa pendapat kalian?

    ReplyDelete
  55. Assalam....Setahu saya makam laksamana Bentan yg sebenar bukan di Johor tapi di Selangor..Itu yg saya dengar dari org tua2 di kg saya..Sayang makam tersebut telah dipindahkan atas alasan pembesaran jalan pada awal thn 80an..

    ReplyDelete
  56. Assalam....Setahu saya makam laksamana Bentan yg sebenar bukan di Johor tapi di Selangor..Itu yg saya dengar dari org tua2 di kg saya..Sayang makam tersebut telah dipindahkan atas alasan pembesaran jalan pada awal thn 80an..

    ReplyDelete
  57. Huhu..mcm2 version.tpi best.suka sejarah.yg pastinya aku bukan keturunan bentan.aku org melaka.cuma dri kecik atuk aku dh brdgang duk kt sblh msjid d kg makam.atuk aku tukang mengaji kubur Sultan Mahmud.lps tu mngjr agma d teluk blngah dn ad ank murid.tuk aku mninggal d sngpore krn ank murdnya xbri dkuburkn d mlka.andai dia ada,pasti aku brtnya kpdanya.

    ReplyDelete
  58. Slm semua..mohon pencerahan. Sehingga sekarang sy masih tertanya-tanya ttg salasilah keluarga sy. Benarkah sy ada darah keturunan Laksamana Bentan? Arwah nenek sy x boleh jejak kaki ke kota tinggi, akan muntah darah. Arwah mak ngah sy pening2 kalau ke kota tinggi. Sy sendiri pun mengalami gangguan semasa tidur di chalet kota tinggi. Mak sy kata,kami x boleh makan pisang merah tu. Entah lah..sejauh mana kebenarannya. Adakah benar tentang semua ni?

    ReplyDelete
  59. Seronok nya dpt tau ramai waris2 Panglima Bentan

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum
    Saya tak tahu sama ada kami ada keturunan Laksamana Bentan atau tidak. Cuma teringat masa kecil dahulu masa tu kelihatan arwah nenek bersiap2 utk ke bt pahat. Saya tanya arwah nenek nak ke mana kita semua ni? Arwah memberitahu bahawa kita semua nak ke rumah Abang nenek yang hanya saya kenali sebagai Tok Atan. Arwah nenek cakap Tok Atan tak boleh jejakkan kaki ke Kota tinggi nanti muntah2 darah. Saya difahamkan oleh arwah nenek kami ada darah keturunan Laksamana Bentan. Bila saya tanya pada yang saudara mara yg lain seorang pun tak tahu. Malah kena gelak lg. Yang menjadi tanda tanya adakah hanya anak lelaki sahaja yang terkena sumpahan? Dan sampai sekarang saya masih tertanya-tanya.

    ReplyDelete
  61. Jangan mudah diperdaya jin , iblis dan syaitan. Percaya kpd khurafat perbuatan syirik. Bukankah syaitan memang sudah bersumpah akan menyesatkan anak Adam a.s hingga Kiamat? Nauzubillah.

    ReplyDelete
  62. Ayah pernah cakap yang kami dari keturunan bentan..termasuk saya dan adik..tapi alhamdulillah bila jejakkan kaki ke kota tinggi..tiada apa berlaku..7 keturunan dah habis kan

    ReplyDelete
  63. Asal balik mancing dari kota tinggi je mama mesti tanya "Abang ok??".. check2 rupanya ada sanad dari keturunan Bentan. Anyway 7 keturunan lagipon.. dah jauh habis dah. Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  64. Nenek saya bernama fatimah binti osman. Nenek saya muntah darah selepas masuk ke kota Tinggi.

    ReplyDelete
  65. Sekarang ni aku cari siapa keturunan yg penghasut tu? Di sbb kan kau semua ni terjadi...

    ReplyDelete
  66. Ini keturunan saya jugaa

    ReplyDelete
  67. Yg tak boleh ke kota tinggi bukan keturunan panglima bentan tetapi dari keturunan pembesar2 melayu yg memfitnah sultan. Wallahualam.

    ReplyDelete