Friday 22 August 2014

Untold History : Tangga-Tangga Ke Alam Bunian - Saluddin Versus Logic


Let us see.. Saluddin Vs Logic = sape yang menang?

Macam biase lah.. klu aku cerite.. aku cume postkan somethings yang korang/kite dapat sama-sama 'rasa', 'tengok' dan 'sentuh' klu boleh.. Something yang korang boleh test, boleh try pegi tengok sendiri... even cerite-cerite yang defies logic.

Klu aku setakat cerite kosong.. no differences lah daripada Mastika.. baik korang beli Mastika dari layan blog ni.. or baik korang lepak kedai kopi dengar cerite orang.. lagi murah..  kan??? 



Encik Saludin is an avid photographer. One of many distinguished. 

Encik Saludin and me, had something in common.. we can't sleep at nite.   So.. we trading stories via Facebook.. one of which is, episode "Tangga-Tangga ke Alam Bunian" ni lah..

Encik Saludin began to contesting his logic defies my nature.. Satu contoh : Aku ambik gambar "A".. dengan visualnye sebagai "a"... while Encil Saludin ambik gambar yang sama.. "A".. TAPI visualnya sebagai "ά ".. paham?? 

Sekali imbas.. korang sure tak nampak perbezaan antara "a", dengan "ά ". Kepalotak korang read is as "A".. so, it's common "A".. xde yg aneh. But looks closely. 

Gambar yang SAMA, aku and then Encik Saludin ambil.. tapi, agak tricky.. missing tiny point.. seems like out of place. 

It began with this.... puncak mahligai Bukit Bintang.. 

100 years ago.. it would looks like this :


Sometimes in 2010.. aku ambil mcm ni :




The 1st one depan.. this one belakang... ade 4 tangga each sides... 3 leads to nowhere, terus ke pagar.. while 1, lead terus ke gate masuk Pavilion ni... 


WHILE.... Encik Saludin ambik gambar yang sama.. dalam masa yang sama, tak lame lepas aku ambik.... gambarnye jadik mcm ni :


"TANGGA that leads to pagar" totally GONE!!!!

Ok.. that's could the the co-incidences.... or.. 'unfortunate'.. maybe dorang remove tangga ni.. sebab Encik Saludin ade bukti kemana hilangnye tangga tersebut :



He could be right.. ok.. aku comfortable sikit lah.. memandangkan jam pukul 2.00 pagi.. cerita Encik Saludin pun dah jadik pelik... agak eerie malam tu.. nak tido tak boleh.. kepala pikir "whyyyy??"

So.. korang mesti agak aku dan Encik Saludin ambik pada jarak masa yang berlainan kan?? Wait till you see this:



Encik Saludin shoot sometimes November 2010.. aku shoot sometimes June 2010.. tahun yang sama.. 5 months aparts.. 

So.. ADE KEMUNGKINAN lah.. tangga tu di removed lepas aku kluakan cerita ni dekat :


Amongst hundreds "untold" histories yang aku pernah postkan.. these cerita pasal "tangga-tangga ke alam bunian" 1st created in July 2010.. it's goes viral for a while, then I put it to sudden stop.  Aku delete semua post2 aku. 

OK.. korang dah ade 1 kes.. ; in any occasion, 'coincidence' only happened 1 times.. bile masuk 2 kali.. BENDE YANG SAMA.. its defies logic lah.. 


JIN GARGOYLE 

Kire pasal tangga.. aku agak je 'maybe' di remove... but maybe memang takde kt situ.. kamera aku rosak kot.. sebab:  structure to adalah marble stairs, fit together with pavilion platforms.. aku dengan Encik Saludin ingat.. bende ni stops there.. BUT IT AIN'T.... 

Lepas kitorang buat forensic studies.. ade SATU LAGI co-incidence yang agak eerie.. cerite yang sama macam tangga.. :


Encik Saludin posted kan aku semua koleksi gambar yang dia shoot dekat Taman Istana Besar... so.. aku mention few 'oddities' yang aku jumpe dekat tempat2 yang dia shoot tu.. .

BUT.. 


Encik Saludin replied memang ade 'gambar' orang dekat pasu tu... NOW.. aku mentioned "setan".. dia mentioned "orang".. boths pointed out the same sources... 

TAPIIII..... yang aku maksudkan.. yang ni :


Pasu yang sama Encil Saludin shoot.. and aku... BUT MISSING this.. Dia punye takde.. this should facing the stairs... aku punye ade.

OK.. now it's getting weird... Encik Saludin belum tengok gambar ni.. tapi aku ade bagitau dia pasal ni.. terus dia off lappy dia malam tu and tido.. siut jeee.   


ANOTHER EERIE CO-INCIDENCE

So.. gambar2 ni aku collect from shipment adik aku yang baru sampai dari US.. about a week ago.. So.. bile dapat.. aku compare kan gambar Encik Saludin dengan koleksi aku.. 

Fortunately.. aku dapat the whole picture :



Now.. that Gargoyle facing WEST... the 1st one gambar atas tu.. he facing straights depan tangga.. NOW.. let see gambar Encil Saludin pulak :


That Gargoyle facing EAST!... now we have "rotating Gargoyle".... hahahhaaaa.. Sape yang rajin pusing-pusing pasu ni angkat tangan.. Come onnnnnnn... 

OTHER TANGGA

So.. antara koleksi-koleksi yang aku berjaya dapatkan balik.. ialah, beberapa gambar tangga-tangga to no where.. 










My favorite one is this :



WTF?????

This tangga sepatutnya takde kat situ.. this place used to be tapak Istana Semayam..




Now.. you have.. :

1. Tangga-tangga yang kejap ade.. kejap takde.
2. Rotating Gargoyle
3. Stairs-to-no-where

Masonic jokes.. or more sinister purpose???? 

15 comments:

  1. salam tuan
    saya berminat nak tahu pasal arkitek moden johor, dato yahya awal
    dan juga pasal mejar mohd said...harap akan datang nanti ada post khusus untuk 2 tokoh ni...terutamanya dato yahya awal

    ReplyDelete
  2. biasa la pengaruh freemason time tu kuat dikalangan elit tanah melayu..xyah hairan sangat la..

    ReplyDelete
  3. Pendapat aku lah.. untuk tangga yg leads to nowhere (kecuali yg dekat pavilion)... munkin depa bajet untuk bubuh pentas/pavilion bergerak kut jika ada majlis.

    ReplyDelete
  4. Bro.. apa maksudnya senibina yang ada ukiran devil tu? Tengok dalam cerita Men In Black 3 sewaktu will smith terjun dari bangunan tinggi tu pun, ade ukiran iblis kat situ..

    ReplyDelete
  5. gambar yang ke enam dari bawah tu di ambik dari dalam keretayang bergerak ke?

    ReplyDelete
  6. erm...cuba kaitkan dengan lirik lagu Stairway To Heaven Led Zep...mana tau kot-kot ada klu.

    ReplyDelete
  7. Salam Bro.... saya amat meminati blog saudara yg menceritakan sejarah kesultanan, kekayaan serta misteri Kesultanan Johor. boleh tak dikembalikan semula Post 2010 untuk dikongsi bersama?

    ReplyDelete
  8. salam bro...

    tangga2 yg mcm xde penghujung tu kira gateway ke sebelah sana... gamba2 bro pos ade yg menyelit
    masa kecik2 dulu, aku mmg tertnya asal dia buat tangga tp entah kemana... tp org tua xbagi lalu situ

    razi, cube cari klue2 kat tangga tu mesti ada "main" tangga membawa ke alam satu lagi.... hehehe
    perhatikan juga arah utara selatan, pokok, simbol, ukiran atau ape2 je.... tenangkan jiwa kosongkan hati open segalanya

    oracle

    ReplyDelete
  9. senyap je bro da kena ke...

    ReplyDelete
  10. yang ni best...
    lama betul tak baca blog ni,macam2 cerita dah timbul.

    ReplyDelete
  11. Stairs to nowhere to sebenarnye senang je.

    It is to make it easier to climb up from lower elevation to higher elevation. Each step surface is flat as opposed to the steepness of the slippery grassy mound.

    If you do this without steps than overtime your footprints will remove the grass and top soil revealing an unsightly appearance.

    Senang cerita jadi buruk la lepas naik turun banyak kali. Dengan adanye anak tangga takde la semua orang main bantai naik memana suke. Surface tanah pun tak dirosakkan.

    Yang mai cite Bunian ni amende? Simple architecturally cosmetic solution.

    ReplyDelete