Monday, 4 April 2011

Untold History : The Forgotten Palace of Temenggong Johore in Singapore

We are fed by lies that "Istana Kampung Gelam" was the last remnant of Temenggong Dynasty in Singapore.

Again, this is ongoing historical fable perpetrated by the British and ruling government.

KONNECTION OF 2 PALACES

There is another "Palace" constructed in Telok Blangah, 20 years prior than Istana Kampong Gelam.

1824

This Palace were built by Temenggong Abdul Rahman and his followers sometime in 1824 in the slope of Teluk Blanga's Hill.





The only record survived shows that this Palace were design in European taste, in the exact location where the Temenggong Mosque now standing :








1862

Upon the demised of Temenggong Abdul Rahman, Temenggong Palace were later demolished for construction of Audience Hall, pentagonal in shape to cater the growing influence of his son, Temenggong Daeng Ibrahim, father of the most brilliant ruler HRH Albert Baker.


1868

Temenggong Daeng Ibrahim than later remove his office in Telok Blangah to Tanjung Puteri in 1866.  The "Pentagonal Audience Hall" then later converted into Mosque, and the compound were converted into Graveyard which still stand today. 

Some of it's remnant of this magnificant Palace still could be seen scattered in Temenggong' Graveyard :




KONSPIRACY THEORY 1 - 200 Years Ago

Unknown to Sultan Ali and his follower, they had been cheated by British by accepting "Kampon Gelam" as their compound.




British reallocate his followers and new Istana away from Telok Blangah to reduce his influences amongst the local Malays in 1840's. The ruling party of Johore Sultanate then splitted into 2 seperate fraction. 


A year later, the British constructed 2 Opium Shops near his Istana - which makes the Sultan Ali's debt growing large.  This 'weakness' makes Sultan Ali incapable to rule Johore/Singapore Sultanate.


KONSPIRACY THEORY 2 - In Modern History

Unknown to us, "Telok Blangah" compound were still under the State of Johor, Malaysia.



The notice depicted the Royal influence coat-of-arm.. and the signage still mintain "Johore Darul Takzim" even in the hearth of Singapore.

The land were inherited by Temenggong Abdul Rahman by written agreement with founding father of Singapore, Sir Stamford Raffle.  Thus make area of "Telok Blangah" untouchable for Singapore's authority.

By 'erasing' the historical fact of that area, and letting the remnant of old magnificent Istana left to rot, no one would notice the influence of Johore's Sultanate in modern Singapore.

27 comments:

  1. nice info and picture bro...
    memang betul masjid tg.ibrahim dan istana tyersall adalah terletak dibawah daulat kerajaan johor..

    antare artikel yg mengesahkan:

    http://streets.nst.com.my/Current_News/JohorBuzz/Monday/MyJohor/20090112081622/Article/

    ReplyDelete
  2. Rite.. luas asal tanah sultan johor adalah 80.96 acre.. termasuk mount faber.

    then.. half of it, consisted tanah mount faber, trade in utk tanah tyersall.. leaving 56.34 acre remains sampai sekarang..

    ReplyDelete
  3. kalo gitu khutbah hari jumaat kat masjid temenggung..ikut teks yg sama dgn Majlis agama islam johor kluorkan?

    ReplyDelete
  4. Alhamdullillah, ini kita perkatakan sejarah yg ditinggal oleh Sultan Johor di bumi Singapura. Sekarang dimana letaknya hak anak watan Singapura? Mereka sudah kehilangan hak, tanah, dan pertempatan(kampung) yg mana cina mempunyai chinatown dan india mempunyai little india sekarang mereka berani memanggil dgn 'from little india to big india.'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang jadi baruah Inggeris yang hancurkan KeSultanan Melayu yang asal pun siapa kalau bukan keluarga Temenggong

      Delete
  5. your written english is terrible... barely understand some sentence. otherwis good job on giving us some untold history.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Your written english is terrible. ... Barely understand some of the sentences. Otherwise good job On giving us some untold history

      Delete
  6. we call it 'manglish'. and its evolved.

    ReplyDelete
  7. As long you understand its gOOd~

    ReplyDelete
  8. Khutbah hari Jumaat di Masjid Telok Blangah masih menggunakan teks khutbah kerajaan negeri Johor. Cuba amati doa-doa semasa Khutbah Jumaat, "....kerajaan negeri johor dan jajahan takloknya....".... maksud jajahan takloknya adalah termasuk Tanah Masjid Telok Blangah... petugas Imam dan Bilal juga adalah dibawah kerajaan negeri Johor.....

    ReplyDelete
  9. Saudara, ada apa-apa maklumat yang boleh saudara kongsi yang boleh menunjukkan bahawa wujud kecenderungan yang kuat di pihak Istana dan Kerajaan Negeri Johor bahawa ia akan dan mampu mempertahankan kawasan ini daripada menjadi seperti tanah landasan keretapi di Tanjung Pagar?

    ReplyDelete
  10. Kalau di bawah kuasa sultan Insya'Allah boleh selamat lagi. Tapi kalau beri orang politik uruskan, memang habis!

    ReplyDelete
  11. Tidak kah terfikir, sekira nya tidak di tukar akan hak kuasa kawasan keretapi ktm. Orang orang malaysia akan dapat meraih keuntungan besar dengan mengenakkan pembayaran tol di atas tanah malaysia di singapura, sekira nya sesuatu ingin di lakukan. Nak jalan mrt, bayahlah tol, nak lepaskan buat jalanraya, bayarlah tol, walaupun nak lepaskan kenderaan berlalu pun pasti dapat pembayaran. Strategik nyer dari segi pertahanan, kerajaan malaysia masih bolih lagi in control di singapura,ada berkuasa, sebab ktm menjalar dari utara ke selatan. Kenapa tak di fikirkan dahulu sebelum melepaskan nyer. Suatu perbuatan yang amat tidak wajar sekali.

    ReplyDelete
  12. Kan kadi johor bahru kan orang dari telok blangah kan?Telok blangah kan tanah jajahan johor kan?

    ReplyDelete
  13. Saya terpanggil untuk memberikan pendapat... Bukankah pemberian pajakan tanah stesen keretapi Tg Pagar itu adalah perjanjian antara British dan KTM?? Yang mana dalam perjanjian tersebut, Singapura berhak menuntut semula tanah tersebut sekiranya stesen keretapi Tg Pagar tidak lagi boleh melaksanakan tugasnya? Tanah di Tg Pagar itu bukan hak mutlak Kerajaan Malaysia... Sebab ianya berada di dalam Singapura... Pemberian tanah itu kepada KTM bukan bergeran tetapi hanya wujud atas kertas perjanjian yang disebutkan di atas. Maka setelah Stesen Keretapi Woodlans menjalankan operasi dan keretapi tidak lagi melalui stesen Tg Pagar, maka Singapura berhak menuntut semula tanah tersebut seperti mana terkandung dalam perjanjian. Sila betulkan jika apa yang saya sampaikan ini salah...

    ReplyDelete
  14. Dari dulu Singapura dibawah pentadbiran Kerajaan Kesultanan Johor. Apa yg aku tau pada tahun 1885 Johor, Riau dan Lingga adalah negeri yg telah berdaulat. Sebagai bukti "Mohor DiRaja" masih disimpan oleh cucu sebenar kepada Sultan Abu Bakar.(Tiada kene-mengena dgn yg mengaku sultan di johor skrg ini)

    ReplyDelete
  15. cucu sebenar? boleh bg penjelasan? nak tauuuu....

    ReplyDelete
  16. Subhanallah, Allah jua yang Maha Mengetahui..Johor

    ReplyDelete
  17. actually,everything was lost when S'pore given for free to Lee by Tunku-umno.
    Smart politician can make the agreement like Hong Kong.

    ReplyDelete
  18. inilah moyang ........

    ReplyDelete
  19. Saya juga trpanggil untuk turut dlm prbincangan ini mengenai cucu sebenar sultan abu bakar , siapa dia ? Bolih jelaskan. Ada kah beliau ini berada d johor or singapura ? Jd bagaimana dgn keturunan sultan johor yg sekarang ini, adakah mereka bukan dari keturunan sultan abu bakar ? Bolih tolong jelaskan d sini, very confusing dan ingin tau. Terima kasih.

    ReplyDelete
  20. Mayfair UK tu very the Bauhaus

    ReplyDelete
  21. Cuba anda semua lihat pakaian apakah yg dipakai oleh org yg mengaku sultan? Sultan yg sebenar ada baju kebesaran mereka tetapi kalau anda lihat dari pakaian org yg mengaku sultan abu bakar sampai kpd keturunan dia tiada satu saorang pun yg memakai baju kebesaran sultan. Dan kalau dilihat nama2 mereka semuanya yg itu, itu juga berpusing pusing dgn nama yg sama dg tujuan utk mengelirukan. Abu bakar , ibrahim , Ismail , Iskandar , ibrahim yg skrg , ismail anak si yem dan anak yrm lg satu abu bakar. Utk pengetahuan semua Raffles tdk bertemu dgn Temenggong Abu Bakar kerna jarak lahir nya temenggong abu bakar sekitar 1860an. Perjanjian pahlawan bugis bersaudara dg Sultan Sulaiman tdk dpt dipisahkan selagi ada Bulan & Bintang. Disini senang utk aku kongsi bersama dan berikan salasilah keturunan sebenar Alm Sultan Abu Bakar yg mana cicitnya masih hidup:- YM Tuanku Mahadi(cicit)Ibni Alm YM Tuanku Mohamadiah(anak) Ibni Alm Sultan Abu Bakar(Queen Victoria berikan Mohor Diraja pd tahun 1885 tanda pengiftirafan kedaulatan) Ibni Alm Sultan Ahmad/ Raja Ahmad Ibni Alm Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah II Tg Pinang , Pulau Penyengat Riau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saudara mcm salah org je. memang Raffle tak jumpe Temenggong Abu Bakar sbb jarak usia memang jauh tp Raffle jumpe ayah dia Temenggong Daeng Ibrahim. Jalur Sultan Johor sekarang adalah dari jalur Sultan Abu Bakar Ibni Temenggong Daeng Ibrahim bukan Sultan Abu Bakar Ibni Sultan Ahmad...

      Tanah kat Telok Blangah tu adalah dari Temenggong Daeng Ibrahim sbb tu Masjid tu guna nama beliau. Tanah ni adalah milik kerajaan Johor sampai sekarang dari perjanjian British dgn Temenggong. Dlm perjanjian itu keturunan Temenggong adalah pemilik mutlak keatas tanah itu selama 999 tahun dan masih bole disambung lagi bila dah tamat tempohnya. pada sape yg pernah sampai kat Masjid ni tentu perasan bendera Johor berkibar megah.
      *kalo salah sila betulkan

      Delete