Monday 16 January 2012

Untold History : Most Formidable Hunter in the World


Disini gua nk cerita sikit pasal seorang pejuang pada zaman dahulu yang mendapat pengiktirafan dalam dunia pemburuan. 


Pejuang itu adalah seorang anak melayu yang telah dihebah di seluruh pelusuk dunia dan beliau digelar 'The World Most Formidable Hunter in the World' pada abad ke-19 dan awal abad ke-20.




Jika korang nk tahu beliau adalah Al-Marhum Sultan Ibrahim Iskandar ibni Al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar. Sultan Kerajaan Johor - Riau yang memerintah sehingga awal kurun ke-20. Baginda adalah moyang kepada Sultan Johor sekarang ini. D.Y.M.M SULTAN IBRAHIM IBNI ALMARHUM SULTAN ISKANDAR


Beliau seorang pemburu yang terhandal di dunia. Dikalangan pemburu di seluruh pelusuk dunia datang sendiri ke tanah johor untuk melihat kehebatan beliau dalam bidang pemburuan. Ade diantara yang hadir, berguru dengan beliau.


Baginda bersama Harimau yang telah ditumpaskan


Al-Marhum Baginda adalah seorang yang berani memburu di dalam hutan rimba. Beliau disegani oleh pemburu-pemburu yang handal. Baginda pergi memburu kedalam hutan rimba adalah semata-mata ingin mendapatkan seekor harimau yang pernah makan manusia. Huh! memang gila punya kerja. 

Tambahan pula beliau pergi memburu hanya menggunakan kaki tanpa naiki sebarang kenderaan. Memang baginda berani lagi kering... Baginda tidak kenal takut dan gentar. 

Jika kita lihat dikaca tv sekarang pemburu menggunakan kenderaan moden. Pemburu dahulu, menggunakan gajah untuk masuk kedalam hutan. Tapi tidak bagi baginda. Satu penghormatan yang paling berharga daripada Pejuang Hitam.


Pada Oktober 1890, menurut laporan dari akhbar 'Clinton Morning Post', seorang pemburu terkenal dari British India, George Pauling 'mencabar' Sultan Ibrahim untuk memburu harimau makan orang di Sentosa. Keputusan pertandingan ini berakhir dengan si Pauling tidak turun langsung dari kereta kudanya manakala Baginda dengan beraninya masuk ke dalam hutan jalan kaki n 'one shot kill' harimau tersebut...perghh...



Frank Buck






Pada 1930an (mase ni Sultan ibrahim da agak tua la) Frank Buck, seorang pemburu tersohor dari USA datang ke Johor sendiri untuk berguru dengan baginda. Beliau di katakan telah diselamatkan oleh Sultan Ibrahim dari dibaham harimau di Hutan Kota Tinggi.


Peristiwa ini diabadikan oleh Buck dalam TV show beliau di USA.


Frank Buck dilahirkan di USA pada 17 Mac 1884 dan beliau mati pada 25 Mac 1950. Beliau di kenali sebagai "Animal Collector"




Pelakon yang melakonkan watak sebagai Sultan Ibrahim 'His Royal Highness The Sultan Of Johore' . Tak sangka yer dalam era 1930an TV Show kat US ceritakan kisah Sultan Johor.


Kisah Sultan Ibrahim diabadikan di Hollywood
Front Cover
Terbitan 2006

3 comments:

  1. ini memang fakta yang nyata...

    ReplyDelete
  2. Sultan Ibrahim was a close friend of Frank Buck and often assisted Buck in his animal collecting endeavors. ' found in wikipedia' cool fact bro..

    ReplyDelete
  3. ngatkan dapat taw cerita dia berguru dengan 3 wali Allah .

    ReplyDelete