Monday 19 March 2012

Untold History : Nujum Pak Belalang yang Original




Ni bukan cerite pasal P. Ramlee punye version "Nujum Pak Belalang"... ni versi Pak Belalang Original.. sambungan dari Malaiche Spraakun Unlimited

"Nujum Pak Belalang" original version merupakan satu naskah hikayat yang disalin semula di Palembang.. sometimes 1600's - 1700's. 

Diambil dari naskah asal dari Johor/Riau... disaliin.. dan seterusnya.. 'hilang' dari rekod sehinggalah P. Ramlee mengetengahkan dalam filemnye sekitar tahun 1950'an... 200 tahun selepas ia 'hilang'.


P RAMLEE VERSION...:

- Belalang rembat kerbau... lepas tu bapak dia menyamar jadik Pak Nujum.. kerbau tu jumpe balik
- Sultan negeri Halban Condong kehilangan 7 buat peti emas.. Pak Nujum nak kene bunuh klu tak dapat carik.. then, jumpe pencurik peti tu.. name "Badan" dan "Nyawa"... 
- Raja Beringin Rendang betting selssaikan teka-teki dia.. 

ORIGINAL VERSION...:




- Belalang rembat pakaian Gundik raja.. menyebabkan gundik2 nye balik keistana berbogel
- Seorang Saudagar kehilangan 7 buah peti.. bukan "Raja" yang hilang... 
- Perompat tersebut bernama "Nafsu" dan "Nyawa"... bukan "Badan" dan "Nyawa"
- Pak Belalang bukan seorang duda.. tapi dia tinggal dengan Isterinya dan anaknya Belalang
- Kalau kurang belanja dapur... Belalang akan rembat kain gundik raja diistana.. lalu Pak Belalang dipanggil utk 'menilik'.. dan biasenye  Pak Belalang dapat upah selepas tu

PLAUSIBLE FACTS

Excerpt dari "Hikayat Pa' Blalang" cume sedikit dapat dikumpul, diambil dari universiti di INdonesia.... biasenye incomplete.. sini sikit sane sikit... 



Now... satu bende yang pelik... for 200 years, we don't have access for such materials.. - But... P. Ramlee does... 

Dekat mane dia ambik naskah asal and diolah jadik filem??? itu aku tak tau..

But 1 thing for sure.. P. Ramlee plagiat naskah cerita hikayat asal and bukan dari idea dia sendiri... 

17 comments:

  1. ingatkan cerita versi lakonan p.ramlee tu adalah hasil ilham dari dia...
    rupa2nya ada version yg lagi original...

    ReplyDelete
  2. mungkin p.ramlee mmg ceduk kisah ini dr sumber lain dan dijadikan filem.
    agak normal kalu cerita yg difilemkan itu mengikut selera dan pandangan
    pengarah filem sendiri sbb zaman sekarang pun pengarah filem mengadaptasi
    novel kepada filem, tp sesetengah bahagian cerita berbeza dgn garapan asal
    novel mengikut citarasa pengarahnya dan dalam hal ini mungkin tiada siapa
    yg bertanya kpd p.ramlee sendiri dari mana idea filem ini dibuat.

    ReplyDelete
  3. ... even dia cedok pun masih menarik..... tak lapuk dek zaman dan boleh ditgk berulang kali... :)

    ReplyDelete
  4. n i wonder if p ramlee not making pak belalang muvie who knows and care bout this history..so so so unfair to call p ramlee "plagiat" or peniru...please use wise word next time bro

    ReplyDelete
  5. hmmm, satu lagi pembongkaran kepada sejarah silam.
    Belalang, ooo Belalang ...

    ReplyDelete
  6. good artist copy, great artist steal!
    http://www.everythingisaremix.info/
    -p.ramlee memang cool!

    ReplyDelete
  7. Amalan biasa untuk adaptasi cerita rakyat, dongeng, novel, cerpen kepada filem. Ia bukan plagiat.

    ReplyDelete
  8. ape2 pun p.ramlee tetap terbaik hgga akhir zaman n tiada penganti

    ReplyDelete
  9. Cuba selidik balik asal usul keturunan P.Ramlee. Mana boleh orang kata plagiat sedangkan itu hanya cerita rekaan yang belum difilemkan. Sama macam cerita dongeng ARNAB DENGAN KURA-KURA. Satu dunia ada versi sendiri termasuk eropah. Dan jika ada yang buat filem, tambah sana sikit, tolak sini sikit, adakah kita panggil mereka PENIRU?

    ReplyDelete
  10. Jangan tak tahu, Bapa P.Ramlee (Teuku Nyak Puteh) adalah berasal dari Acheh...

    ReplyDelete
  11. Untuk menuduh P.Ramlee melakukan plagiat adalah satu tuduhan yang semberono (frivolous).. P.Ramlee tidak pernah mengatakan cerita Nujum Pak Belalang adalah 100% ilham beliau.. dalam lagu tema filem itu pun P.Ramlee nyanyikan "Dengarlah tuan satu cerita, kisah dongeng orang2 tua...".. it's a clear admission by P. Ramlee himself yg filem itu diangkat berasaskan dongeng orang dulu2.. kalau pengkarya asal cerita tu masih hidup, bole la dia kutip royalti.. tapi pencipta asal pun kita x tahu.. anak cucu dia pun silap2 x tau yg cerita dongeng tu ciptaan tok nenek mereka..

    Nujum Pak Belalang bukan sahaja filem yang diangkat daripada cerita dongeng purbakala.. Musang Berjanggut, Ali Baba Bujang Lapok, Sabaruddin Tukang Kasut, Tiga Abdul misalnya diambil daripada dongeng masyarakat Nusantara ataupun kisah 1001 malam dari Timur Tengah.. kalau kita rajin sikit buat research, xkan kita tergamak menuduh seniman agung kita mengamalkan plagiarism..

    Seperti kata Allahyarham Omar Rojik mengenai P.Ramlee.. "Berikan beliau sesuatu yang baik, beliau akan jadikan ia lebih baik".. Ia bermakna, P. Ramlee lebih kepada modifier and/ or innovator.. dia mampu mengolah sesuatu karya menjadi masterpiece.. ibaratnya jika Alexander Graham Bell mencipta telefon, adakah kita wajar menuduh pencipta Smartphone memplagiat rekaan Graham Bell? Fikir2 kan lah... Wassalam..

    ReplyDelete
  12. Kita biasanya xterfikir pon mcmana Arwah dpt idea tu, tp kupasan dan olahan dia dah membuat ramai org xkira tua muda berulang2 ketawa dgn kelucuan. Xkurang juga ramai yg nampak byk mesej2 tersembunyi dan pengajaran yg arwah curahkan dlm filemnya. Bagi aku, cerita P.Ramlee adalah berkisar ttg kehidupan relaity masyarakat dunia.

    P/S : bencu gila dgn cerita2 melayu tahap sampah sekarang hanya cerita org kaya dato'mama papa, syarikat, projek 1 juta dengki khianat playboy wanita penggoda , bohsia rempit gengster.
    macam gampang jer.

    ReplyDelete
  13. Lain kali kalau tengok citer P.Ramlee , jangan lupa tengok sama kat "credit title" sekali , Cerita ni tergolong dalam sastera rakyat ..cerita cerita lucu ..Siapa yang ambik STP tahun mungkin dah pernah baca cerita asal.P.Ramlee cuma mengolahkan jadi lebih baik.

    ReplyDelete
  14. Ini sumer poyoo.. haktuihhhhhh

    ReplyDelete
  15. Dalam buku Sejarah Melayu ada disebutkan pasal Pak Belalang la, apa yang peliknya ni? Kalau korang baca buku sejarah Melayu, kisah Nujum Pak Belalang ni memang ada. Pak Belalang tu last-last bakar rumah dia sendiri sebagai alasan untuk tak menilik lagi.

    ReplyDelete
  16. Saya pernah membaca cerita Nujum Pak belalang sebelum keluarnya filem dari P Ramlee itu. Versi yang saya baca hampir sama dengan apa yang ada dalam cerita P Ramlee. Bezanya, yang bercinta dan berkahwin dengan tuan puteri adalah Belalang bukan Pak Belalang. Dalam cerita tersebut Belalang sudah remaja. Akhir cerita, Pak Belalang memberitahu Sultan bahawa rumahnya telah terbakar bersama segala kitab-kitab ilmunya padahal Pak Belalang sengaja membakar rumahnya kerana takut Sultan akan terus menerus mendapatkan khidmat temberangnya itu. Dengan konon terbakarnya segala kitab-kitab maka akan Pak Belalang jadikan alasan untuk tidak menelek lagi bila diminta oleh Sultan berbuat demikian

    ReplyDelete