Wednesday, 8 August 2012

Untold History : Kesah Khalifah dan Khutbah Jumaat

Komen2 kotor ni dari www.cari.com.my yg di dokong oleh pencacai2 PR bagi menjatuhkan Sistem Beraja Kerajaan Melayu di Malaysia...

Kononnyeeee...... kite ugame Islam.. tapi doa kan orang yg perangai bukan mcm orang Islam.. lebih kurang gitu laa akal totok cube menyampaikan...





Aku pun gelak guling2 bile dengar... so true.. sesetengah dari kite akalnye pendek dari yang lain.... tapi orang2 mcm ni laa yg dipuje2 dan disorak ramai oleh orang2 yg berakal pendek yang seangkatan dengan lainnnyeeee...

Sini aku cakap sikit kesah 'Khutbah Jumaat' dan kaitannye dgn Sultan

CALIPH TRADITION

Membaca khutbah... between 2 khutbah ade doa attribute to Sultan adalah tradisi kerajaan Khalifah Islam..... diwarisi daripada kerajaan Abbasid, Fatimids... dan terus ke Uthmaniyah....

Hampir kesemua kerajaan Khalifah2 Islam menggunakan khutbah utk mendoakan Khalifah2nye.. tak kire sape.. named it.. daripada yang Abd. Rahman Agung... sampai ke Timerlane Yang Kejam... semua mempraktikkan tradisi yang sama... - mendoakan Khalifah



takde kaitan pun dorang perangai alim ke jahanam ke.. cume orang2 melayu liberal jee yang anggap klu doa mesti kene jadik alim 

PIONEER

While dekat sini pulaak...... tradisi mendoakan Khalifah.. pertame kali digunepakai semase pemerntahan HH Albert Baker of Johore... di sebut nama khalifah.. bersama2 dengan penaung nya khalifah Uthmaniah masa itu.. 






sehingga dipinda pada tahun 1924 sejak jatuh kerajaan Khalifah Uthamaniah.. tetapi dikekalkan bagi Sultan2 Negeri Johor.. sebagai penyambung tradisi khalifah itu.

Dan.. seterusnya ditiru oleh negeri2 Melayu lain 

15 comments:

  1. damm well good!!!i like it.....

    ReplyDelete
  2. Macam mana boleh terjadi tuduhan sultan minum arak? :s

    ReplyDelete
  3. kalau tak silap dalam kitab muniyatul mussoli karangan sheikh daud fathani ada tertulis yang jika rakyat melakukan banyak dosa dan juga maksiat, Allah akan berikan Raja yang zalim dan jika rakyat ikut perintah Allah, akan Allah berikan raja yang alim lagi adil. Wallahualam....mintak maaf bebanyak kalau silap...wassalam

    ReplyDelete
  4. pernah seorang mufti mnyatakan - 'selagi khalifah/pemimpin itu tidak bertindak kuku besi atau diktator keatas rakyatnya (yg mana rakyatnya hidup aman dan bahagia), selagi itu lah kita jangan sekali melawan khalifah/pemimpin kita itu....totok return itu mmg aku kenal sngat bro, dlam cari forum tu, mmg dia perasan 'bos' dalam forum tu, semua benda dia nak betul, takde salah...

    ReplyDelete
  5. Yg hairannya kaki bedal bini org kena tangkap khalwat,yg penzina,chnadoll pulak yg dipuja2 golongan nie

    ReplyDelete
  6. kalau kalain nak tahu perangai sultan kalian mesti hadir pesta pesta meereka di istana mereka itu , baru lah kalia tahu perangai sultan di malaysia ini. kalau saya maukan sultan yang macam sultan kelantan sekarang kerana sultan itu ketua agama islam tapi kalau perangai macam setan takka nak puji juge. sebab ini lah kejatauhan para kahalifah dan sultan melaka dulu dapat dikalahkan oleh portugis. belajar lah dari sejarah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perangai individu jangan dikaitkan dengan sumbangan agama. Saudara tahu apa yang disumbangkan sultan pada sudut agama? saudara yakin, sultan 24 jam buat benda yang xberfaedah? kalo perangai cam setan, maknanya saudara katakan sultan ni golongan yang dijanjikan neraka?.. berat tu saudara, kerana sedikit berita yang kita baca, da dapat saham api neraka. Mohon bertaubat dan berlaku adil.

      Delete
  7. Wajib mentaati para pemimpin dalam hal yang bukan maksiat dan haram mematuhi mereka dalam kemaksiatan.
    nحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَابْنُ بَشَّارٍ وَاللَّفْظُ لِابْنِ الْمُثَنَّى قَالَا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ زُبَيْدٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ عُبَيْدَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ`عَنْ عَلِيٍّأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعَثَ جَيْشًا وَأَمَّرَ عَلَيْهِمْ رَجُلًا فَأَوْقَدَ نَارًا وَقَالَ ادْخُلُوهَا فَأَرَادَ نَاسٌ أَنْ يَدْخُلُوهَا وَقَالَ الْآخَرُونَ إِنَّا قَدْ فَرَرْنَا مِنْهَا فَذُكِرَ ذَلِكَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ لِلَّذِينَ أَرَادُوا أَنْ يَدْخُلُوهَا لَوْ دَخَلْتُمُوهَا لَمْ تَزَالُوا فِيهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَقَالَ لِلْآخَرِينَ قَوْلًا حَسَنًا وَقَالَ لَا طَاعَةَ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِي الْمَعْرُوفِ

    Hadis riwayat Ali : ia berkata:Bahwa pernah mengirim sepasukan tentara serta mengangkat seorang lelaki untuk memimpin mereka. Lalu pemimpin itu menyalakan api dan berkata: Masuklah kamu sekalian! Beberapa orang telah hendak memasuki api itu, namun yang lainnya berkata: Kami telah berhasil melarikan diri dari api itu. Lalu kejadian itu disampaikan kepada Rasulullah Kemudian kepada orang-orang yang ingin memasukinya beliau berkata: Jika kalian memasukinya, maka kalian akan tetap berada di dalamnya sampai hari kiamat. Kepada yang lain, Rasulullah bersabda dengan ucapan yang baik dan beliau bersabda: Tidak ada kewajiban taat dalam berbuat maksiat kepada Allah. Sesungguhnya taat itu hanya untuk kebajikan 

    Sahih Muslim Nombor: 3424, Kitab Pemerintahan

    ReplyDelete
  8. disebabkan tradisi dari zaman abbasiyah jadi kena ikut la? tak kisah walau teruk macam mana sekali pun sultan yang didoakan? tradisi dan sunnah zaman Rasulullah SAW dan Khulafa' Al-Rasyidin taknak ikut pulak? pemimpin dipilih melalui majlis Syura, dipilih mengikut ke'aliman dan kewara'kan. jadi apa salahnya bila ada rakyat mempersoalkan kewibawaan sultan sekiranya sultan tidak menunjukkan contoh yang baik dari segi ilmu dan akhlak beliau sendiri? sedangkan Saiyidina Umar Al-Khattab yang ditakuti kerana sifat bengisnya pun diam dan rela ditegur rakyat jelata,melarang para pembesar dan rakyatnya melayan dirinya berbeza dengan orang lain. jadi kenapa tidak diikut tradisi seperti ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul juga kata saudara. Apa pula kata admin? Nabi cakap ikut sunnah dia dan amalan para sahabat. Zaman abassiyah, umayyah dan uthamaniyah mana ada lagi para sahabat jadi khalifah.

      Delete
    2. aku biasenye malas nak reply comment tahap rubbish tu... tapi sebab ko dah tanye.. aku cakapa laa... bende ni simple je : "Khalifah" penyambung nabi.. rite??? sebab sudah ditakdirkan sejak dari loh mahfuz lagi mase depan umat Islam disambung oleh "Abbasiyah", "Ummayyah", "Uthmaniah" etc.

      Sebab 1 :

      Ko nak cakap sunnah nabi stop bile khulafa 'al rasyidin dah takde??? so.. akidah Islam ko tak valid la sekarang ni lagi.. kan???

      Sebab 2 :

      "Syura'" majlis dalam kerajaan khalifah biasenye pilih orang yg "proven".. klu ko x berape dungu, baik ko tengok sejarah SEMUA KHALIFAH.. basically, bukan anak pertama yang diangkat jadik khalifah.. tapi sometimes anak ke 2, ke 3.. ke 9 pun ade

      As bapaknye khalifah, dornag pun ade tugas dalam pentadbiran : dari situ majlis "syura" ni tengok ko layak ke tak...

      Sebab 3 :

      Allah maha besar. Klu SEMUA KHALIFAH selepas Ali tu SESAT... dah tentu "Abbasiyah", "Ummayyah", "Uthmaniah", "Ayyubid" dan beratus2 khalifah diserata dunia ni TAK MAMPU MEMBINA TAMADDUN yang dikagumi dunia mcm kt Al Andalus sebab... : Mereka SESAT. DAN orang2 sesat SUDAH TENTU TIDAK DIBERKATI oleh Allah. X munkin mereka berjaya di dunia.

      Rite? rite???

      Delete
    3. apsal lak divert dr topik asal?...sultan bukan nabi, yg maksum...sultan tertakluk pada teguran rakyat.. sultan hanya manusia biasa... anon atas takde pertikai pun akidah khalifah selepas khulafa arrasyidin.... beza org berilmu dgn tiada ilmu, org tiada ilmu tiada batas kebodohannya..

      Delete
    4. It's much more simpler than that...

      Kalau korang rasa darjat korang lebih tinggi dari sultan sultan dan raja raja melayu di sisi Allah, dan Allah makbulkan doa korang yang tinggi darjat ni, dan bukankah sultan sultan dan raja raja melayu itu akan berubah menjadi lebih taat kepada Allah?

      Yang korang kedekut sangat nak berdoa tu kenapa, bukankah darjat korang lebih tinggi disisi Allah berbanding Sultan sultan tu?

      Delete
  9. Kepada siapa yg menyibuk dan sentiasa beranggapan dia tu betul je...korang sokonglah khalifah abg non korang yg terang2 sokong LGBT. sedangkan Nabi Muhammad S.A.W sendiri tak mengaku umat brg siapa yg berperlakuan keji spt itu. Kesian penat malaikat jaga langit nak tahan langit dri runtuh.

    ReplyDelete