Wednesday 16 July 2014

Al-Wahan

This is my reflection of..


Aku bersyukur kanak-kanak Palestin tu meninggal.. to them, sungai-sungai dan padang rumput di Syurga, dorang dapat bermain bersama rakan-rakan yang mati dengannye sementara menunggu 'ketibaan' bapa, ibu, abang dan rakan-rakan lain.

And there.. they live happily for eternity. Itu janji Allah pada hambanya yang sabar.

Kenapa mesti kesian? kite patut cemburu.. Allah sayangkan dorang dari kita.. Allah ambil dorang cepat, but kita - dibiar mereput dekat dunia lalai dengan nikmat.. senang makan minum, ada tempat tinggal, ade kereta, ade semua... kalau takde.. simple je - shed tears.. sure ramai yang tolong

BUT THEM.. mengalir air mata darah pun takde orang tolong..

Tapi.. pernah korang terpikir x.. Allah 'tolong' dengan 'mengambil' semula dorang.. obviously dunia ni bukan tempat dorang.. tapi tempat orang mcm kite yang senang lalai.. 

This bothering me a lot lately.. mati.. semua mati.. dorang mati dimana-mana.. ade yang tengah main bola.. still masih bersarung kasut booth.. ade yang mati pergi pasar, while tangannye masih menjinjit plastik dari pasar.. ade yang meninggal mase hendak hantar anak ke sekolah.. while ditangannye masih menggenggam tangan anaknye yang mati sama.. 

BUT US..  ramai mati di hospital.. dikelilingi segala kotoran dan bau. Mati kita sebab terlebih makan.. sebab diabetis.. sebab kencing manis.. tetibe aku rase hina dan kerdil.. dibandingkan dengan dorang di Palestin.

How about.. - kite pergi sana, and mati sama-sama dgn orang Palestin dalam mempertahankan tanah dan agama... sound easy ain't????? 

BUT WAIT... mati kite munkin tak boleh sama dengan dorang.. sebab.. kite cintakan dunia.. mereka.. mereka cintakan mati = sebab mereka memang takde ape2 dalam dunia ni kecuali kalimah tauhid.

Mungkin korang x paham ape aku cube sampaikan.. but look here :


Ko beli kerusi raya dengan berhutang, korang beli kereta, rumah, even pinggan mangkuk korang makan pun dengan cara berhutang..  how do you think you death equal with them?? you could be mati katak.. 

SO, orang yang hidup sederhana, takde penyakit "Al-Wahan", tidak cintakan dunia dan tidak berhutang lebih layak.. how many of them exists around us today??? 

Kalau nak start usaha benda baik.. usahakan dari awal.. jgan ko beli BMW, belum habis bayar gatal pegi Palestin lepas tu kene bom..

Aku masih cemburu.. dorang banyak peluang ke Syurga, x kire mase, x kire umur dan tempat.. but us, kerana kesibukan kite mengejar dunia.. nak tunggu dapat EPF baru reti nak duduk mesjid.. kalau mati awal pun mati kene langgar lori..



Sampaikan kepada mereka di Palestin - Aku mencemburui kamu!!!!!! 

12 comments:

  1. You have made some really good points there. I checked on the internet to learn more about the issue and found most individuals will
    go along with your views on this website - ,.

    ReplyDelete
  2. Insaf utk entry kali nie...

    ReplyDelete
  3. terbaik bro! sentiasa menunggu artikel terbaru dari anda.

    ReplyDelete
  4. Salaam bro..satu refleksi diri yg sangat mengesankan...bergetar dan insaf pd kedudukan diri..maka tahulah di mana kedudukan kita sebenarnya...kita mungkin sedih dan marah pd diri sendiri kerana tidak byk yg mampu utk dilakukan selain doa dan bantuan kemanusian...

    ReplyDelete
  5. Bro...

    Aku rasa sebabnya kita jadi begini akibat senang berhutang kot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yee. Betullll. Bende yang sooner menghalang "amal" kite diberkati, delaying our judgement kt padang Mahsyar mencarik org yg kite hutang.

      Delete
  6. A short update yet so deep, meaningful n I feel so humble.

    ReplyDelete
  7. Rezeki taqdir memasing namun ujian bagi kita berlainan kaedahnya. Keinsafan yg lahir dari sanubari yg suci tidak ramai mencapainya. Syukurlah pemberian dariNya.

    ReplyDelete
  8. Pencerahan yang genius bang.Saya dah lama terfikirkan perkataan 'mati katak' bila orang sibuk nak berjihad kat Palestin,cuma tak dapat fikirkan pencerahan yang sesuai.Betul bang,syurga lebih sesuai untuk mereka semua bang...

    ReplyDelete
  9. 'hutang'..'riba'...idealogi haramjadah yang sengaja dihalalkan..perangkap musuh yang sengaja disediakan untuk kita di bumi malaya ini...hati2 semua...

    ReplyDelete
  10. Amazing! Its in fact amazing post, I have got much clear idea concerning from this article.



    Feel free to surf to my blog post: Cool youtube thumbnail Maker

    ReplyDelete
  11. Hutang tu maseh boleh dikira perkara biasa lagi..

    Yang menjadi masalah paling sgt² besar adalah hutang yg disertai dgn riba'..Itulah sejijik² dan sekotor² perkara..Allah dan RasulNya mengisytiharkan perang kpd golongan² yg mengamalkan riba'..

    Adakah Islamic Finance itu sudah benar² bersih drpd riba'..?Tanyalah iman masing² & belajarlah dgn lebeh mendlm..

    ReplyDelete