Sunday 15 January 2012

Untold History : Cinta Abadi Datin Seri Gustell Agustes Reis



Datin Seri Amar Gustel Agustes Reis.  Germanian.. maybe jews. Dia merupakan anak kepada Dato' Hermann Katz, one of 5 foreigners yang di confered "Dato" oleh HH Albert Baker pada tahun 1890..

Dato' Hermann Katz jugak bertanggungjawab membawa HH Albert Baker jumpe Kaiser German pada 1878 dan seterusnya lawatan balas Prince Henry of Prussia pada tahun 1898 (bile pulang ke europe dari Johor inilah Prince Henry dibunuh - lalu mencetuskan Perang Dunia Pertama).

Dato' Hermann Katz jugak pernah menulis buku bertajuk "Hikayat Acara Manusia dan Binatang Dihadapan Majlis Raja Jin" pada tahun 1891..

Dan.. dia merupakan bini kepada :



Datuk Seri Amar DiRaja Rahman Andak

Dorang berkahwin di Istana Ungku Abdul Majid, adik HH Albert Baker.... di Kesington London pada 12 June 1895.. mereka dikurniakan 3 orang anak lelaki.. Walter Abd. Rahman, Henry Abd. Rahman, dan Mansur Abd. Rahman..



They happily live ever after..

EARLY LIFE

Pada awal kehidupannya, Dato' Seri Amar considered lucky.. 

Semasa kecil, dia merupakan salah seorang saksi mata semasa peristiwa letupan kapal wap "Johore" di Singapore dock.. DAN.. dia jugak lah yang menyelamatkan Dato' Salleh Perang dari mati terbunuh.. yang ketika itu berhenti semasa dalam perjalanan ke Kapal itu untuk bertanya khabar kepada Dato' Seri Amar yang bermain di tepi dock..

Dato' Seri Amar jugak, earliest Malay yang mendapat perlajaran di Europe, semasa menemankan sepupu HH Albert Baker, Ungku Othman belajar di London pada 1871..

TACTICIAN

He's tactical movement over political disputes selalu membuatkan British terkedu.. 

Over 31 years berkhidmat.. sejak tahun 1878... he managed to keeps British at bay, leaving Johore untouchable for over 31 years of chess games.. sepanjang 31 tahun jugak, he managed to outmanouvering the brilliant british ambition.. over johore state.

Amongst those, dia jugak lah yang bertanggungjawab :

- Single handedly drafted "Undang-Undang Tubuh Negeri Johore".. sebelum di revise oleh Dirk & Davidson pada tahun 1914
- Menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka sekarang
- Anglo Johor Treaty 1885
- Thwarf cubaan British.. merumikan tulisan jawi dalam pentadbiran negeri

TRAGIC LIFE OF DATO' SERI AMAR

Selepas peristiwa FMS Railway, kebrassballan Dato' Seri Amar melawan British tanpa merujuk kepada HH Ibrahim menyebabkan dia dibuang 'negeri' ke London pada tahun 1909 atas saranan Sir John Anderson.. dengan tuduhan 'treason'...



Beliau jugak pernah dipanggil "Anjing yang merbahaya, kerana mampu berbahasa inggeris dan hidup carahidup orang inggeris" oleh Sir Frank Swettenham.. sampai mcm tu skali British benci dia.. 

Dia diberikan 'tugas' baru dengan menjaga anak2 Sultan Ibrahim - Sultan Ismail, Tunku Abu Bakar, Tunku Ahmad dan.... Dato' Onn Jaafar..yang ketika itu belajar dihantar belajar ke London dengan HC Buckley..

ONCE UPON TIME IN LONDON

Unknown to us... Dato' Seri Amar DiRaja.. disisih sepanjang 30 tahun dalam buangan di London.. Keluarga sebelah isterinya memandang Dato' Seri Amar seperti seekor Alien.. kerana 'kelainan' kulit Dato' Seri Amar dan 'kecatatan' mata Dato' Seri Amar yang sepet itu..

Dia terpaksa mendongak jika berbicara dengan orang.. 



Dato' Amar 3 dari kanan.. bersama keluarga sebelah British nyerr



Beliau banyak menghabiskan masa di Library of London, mengarang kamus-kamus Bahasa Melayu ; English.. dengan bantuan anak tirinya bernama "Elsa"..

hasil kerja beliau banyak diambil oleh Geographic Society of London sebagai rujukan.. 

BELIAU JUGAKLAH yang memberi recommendation sehinggakan Peta Negeri Johor yang dilukis oleh Dato' Salleh Perang di iktiraf oleh Geographic Society dan di pamerkan di pameran Natinal Geographic Society di Adeleide pada tahun 1894.

KASIH ABADI

Sepanjang 30 tahun dalam buangan, beliau terus dilupakan... isteri dan anak2 lah peneman bicara dia.. 

Sepanjang 30 tahun itu jugak... satu-satunya harta berharga yang dibawa hanyalah sekeping gambar HH Albert Baker yang sebesar dinding... tanda pengubat rindu pada tanah Johor..

Then.. pada satu hari.. tahun 1929.. :



Gambar itu dihadiahkan kepada HH Ibrahim, semasa menginap di Grosvenor House.. dibalas dengan huluran tangan tanda maaf dari HH Ibrahim atas peristiwa lepas..

SAD DEPARTURE

2 tahun selepas 'pengampunan' itu.. pada pagi 10 September 1931, Dato' Seri Amar DiRaja meninggal dunia.. dan dikebumikan di Muslim Cemetary of Brookwood in Surrey.  Pemergian beliau hanya ditemani isteri... dan anak2 nya..



Selama 35 tahun, hidup susah senang bersama Dato' Amar.. semasa dia berpangkat, dan semasa dia dalam buangan..

... lonely, lost and brokenhearted.. Datin Gustel Agustes Reis meninggal dunia pada tahun 1932... dan dikebumikan bersebelahan jasad Dato' Seri Amar di Brookwood.

Mereka meninggal dalam keadaan miskin.



... Ini adalah cerita.. kasih abadi seorang rakyat kepada raja dan tanahair, dan kasih seorag isteri - kepada suaminya..

Khususan Ila Arwahi, Abdul Rahman Andak Dato' Seri Amar DiRaja.. dan Gustel Agustes Reis, Datin Seri Amar DiRaja.. AL-FATIHAH...

6 comments:

  1. Sayu mendengar kisah ini. Al Fatihah mari sama2 kita hadiahkan kepada Allahyarham & Allahyarhamah ini ...

    ReplyDelete
  2. http://www.youtube.com/watch?v=fsOOA2hTqjY

    ReplyDelete
  3. nak tahu kisah anak anak beliau....masih hidup ke?

    ReplyDelete
  4. Datin tu org german or british?

    ReplyDelete
  5. Apa kisah selanjutnya ttg anak2 beliau seperti Dr. Walter Abdul Rahman, Mansour & juga Henry?

    ReplyDelete