Sunday, 15 January 2012

Untold History : Ketuanan Rakyat Bapakk Lu!!!!!

Bile bace pasal "Mat Indera" original.. dengan "Mat Indra" yang bunuh melayu kt thread bawah ni.. aku teringat satu kisah sedih.. 70 tahun dulu pasal "Mat Indra" yang jahanam ni dan suku sakatnya. 

MELAYU KAYA

Sultan2 Melayu di Sumata Timur memang terkenal sangat kaya raya.. lebih kaya dari Sultan2 dari Tanah Melayu.

TRAGEDI 12 MALAM 3 MARCH 1946

Akibat "Ketuanan Rakyat" dan laungan "Daulat Tuanku" diganti dengan "Daulat Rakyat"... kerajaan2 ini runtuh.. kerabat2nya dirajanya semua dibunuh.. dan rakyatnya juga dibunuh.. sehingga tiada ganti dan tinggalan walau sepuing kemegahan

Pada malam itu jugak.. 5 buah kerajaan Kesultanan Melayu di Sumatra dihapuskan :

- Kerajaan Langkat
- Kerajaan Kota Bahran
- Kerajaan Asahan
- Kerajaan Serdang
- Kerajaan Deli

KETUANAN RAKYAT YANG BODOH

Dasar relocation Sukarno, yang membawa pendatang yg menjadi batu api bangsa jawa dan batak ke Sumatra.. mengundang bencana.

Batu api ini.. diberi kerja di ladang2 dan perusahaan2 Sultan2 Melayu dan kaum kerabatnya... Batu api ni jugak miskin dari penduduk melayu asal di Sumatra Timur

Akibat dari fitnah, dan propaganda dari Parti Komunis Indonesia yang melaungkan = "Daulat Rakyat" bagi menggantikan "Daulat Tuanku".. mereka memberontak.

Raja2 Melayu difitnah bersekongkol dengan Belanda.. dan difitnah mereka suka menindas rakyat.. memeras ugut harta rakyat, cukai dan sebagainya

Perkara ini mendapat sambutan dari  Batu api   tersebut.. ade jugak orang tempatan terpedaya

PENGHAPUSAN ETNIK

ini adalah antara rekod2 yang dinukilkan semasa pembunuhan dan penjarahan oleh kaum2  Batu api  di Istana2 Sultan Melayu di Sumatra :

Kerajaan Bilah

Sultan Bidar Alam Syah IV dibunuh dengan dipenggal kepalanya.. istannya dirompak dan dibakar

Kerajaan Panai

Kerajaan Mahmud Aman Gagar Alam Syah dibunuh satu keluarga.

Kerajaan Labuhan Batu

YDP Tengku Al Haji Muhammad Syah dan keluarganya dibunuh.

Kerajaan Serdabg dan Kerajaan Deli

Sultan2 dibunuh.. tapi istananya selamat kerana didiami pegawai pemerintah.

Kerajaan Langkat

Istananya dibakar dan dirompak, SEMUA kerabat sultan Langkat dibunuh dengan dibakar hidup2.. termasuk Tengku Amir Hamzah

Lebih kejam.. Puteri2 Sultan Langkat di rogol dan di gangbang di hadapan Sultan Langkat sendiri sebelum dibunuh.





Kerajaan Asahan



Kesemua kerabat lelaki Tengku Musa dan anaknya dibunuh kejam.  140 orang yang memakai gelaran "Raja", "Tengku", "Wan" semuanya dibunuh. 

Kerabat2.. pembesar2 negeri dan rakyat2 yang bersimpati semuanya dibawa ke Kem Tahanan di Tanah Karo negeri batak untuk disiksa, dirogol dan dibunuh.

SEMUA KEKEJAMAN INI DILAKUKAN OLEH KAUM BATU API YANG MELAUNGKAN 'KETUANAN RAKYAT'

SEJARAH MUNKIN BERULANG

Perkara ini berulang.. korang tengok je orang2 yang melaung2 "ketuanan Rakyat" sekarang, yang didukung oleh keturunan  Batu api  .... that's exactly ape yang jadik kt Sumatra 70 tahun dulu.. 

Aku x tipu.. history speaks.. korang nilaikan laa sendiri dari tinggalan2 kemegahan Sultan2 Melayu yang dah berjaya dihapuskan oleh KETURUNAN BATU API kt Indonesia ni :

Istana Kota Bahran.. sebelum penghapusan etnik Melayu :



Tinggalan selepas rusuhan "ketuanan Rakyat".. setelah habis harta bendanya dirompak oleh kaum batu api.. istana ini diletupkan dan dibakar kerana benci dan cemburunya kaum batu api








ISTANA TANJUNG PURA.. Istana yang paling indah :


















Istana Bedagai Rantau Panjang Kerajaan Serdang :











Ruang tamunya :






Istana Puri Kerajaan Melayu Medan




Dan lain2 istana2, masjid2 dan rumah2 peninggalan raja2 Melayu yang dibakar dan dihapuskan bukti peninggalannya oleh pejuang ketuanan rakyat :










............ dan.. itulah hasilnya perjuangan 'ketuanan rakyat' yang bodoh itu

51 comments:

  1. Masya Allah dashyatnya peristiwa pembunuhan tu.. bagaimana pula dengan ketuanan rakyat yang dilaungkan oleh pakatan pembangkang di malaysia pada masa sekarang?

    ReplyDelete
  2. yap betul dan tepat sekali....sultan melayu di timur sumatera telah dibunuh dengan kejam oleh para nasionalis Indonesia yang rata-rata kaum imigran Jawa dan suku batak...mereka tahu kekuatan orang Melayu adalah kesetiaan dan junjungan terhadap institusi beraja...selepas semua raja-raja Melayu Langkat, deli, Serdang, asahan dan batu bara dibunuh..orang Melayu disana hidup dalam keadaan merempat dan terhina sekali...

    ReplyDelete
  3. Pergilah mampus perjuangan bangsa..meLayu ke mongol ke,.yg penting Islam tertegak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Islam tertegak???...dgn apa yg Islam tegak?..Pakatan Rakyat???

      Delete
    2. Tegakkan Islam tu bagus cuma bukan dgn menggadai kalimah Allah pada Kristian dan menghadkan hudud hanya pada orang Islam.

      Delete
    3. pastu buat la hudud untuk semua orang. Dah pegang Malaysia sejak merdeka lagi, tu pun xleh nk buat hudud? Puihh.

      Delete
    4. anon di atas sangat bodoh.
      sy merasakan ia x cukup umur lg

      Delete
  4. bodoh punya artikel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. langsuir seribu kali bodoh dari artikel ni...kekekekekeeeeeeee

      Delete
    2. Artikel ini adalah sejarah tetapi tidaklah menarik seperti sejarah langsuir yang ko ada.

      Delete
  5. pg mati lah dgn sultan.... dia berak bkn keluar emas pun...
    sultan2 yg ada kt malaysia.. kalau bkn keturunan lanun... mesti british yg lantik..
    sultan kedah je yg original... pegi kaji balik sejarah... yg lain2 semua pengampu jilat jubur british... mcm penulis blog ni jgk... kah3... sultan tu mati ke idup ke... idup aku mcm ni jgk.. lain la dia bagi aku duit hari2... apa pny bangang la org2 yg sokong sultan ni.. duit rakyat keje setgh mati bayar tax.. bagi elaun kt raja2... kan ke bodoh tu... otak kalau dh penuh dgn taik..macam ni la jadi.. bangang pny pencacai... xde raja...aku xmati lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodohnya fikiran kamu...

      Delete
    2. Memang sesungguhnya pendek akal mereka.

      Delete
    3. Lu ni mesti jenis miskin merempat,kecewa dengan hidup kan.Lepas tu salahkan kerajaan,jiran,sedara mara,sultan,kambing melainkan diri lu sorang aje yang betul.

      Pergi belajar lagi supaya lebih cerdik sikit.Tidaklah mudah sangat tertipu dan terpedaya dengan slogan2 manis pengkhianat

      Delete
    4. duit rakyat keje setgh mati bayar tax.. bagi elaun kt raja2... kan ke bodoh tu... otak kalau dh penuh dgn taik..macam ni la jadi.. bangang pny pencacai... xde raja...aku xmati lah...

      Reply :

      ehem, ko ni da kenapa?.. pergi belajar balik bab ekonomi. nak jadi pejuang keadilan kena la adil dengan diri sendiri dulu, ni fakta ko amek cam auta je. nak kata bodoh xleh, sebab otak ko je xda taik, yang lain ada taik. Sebab ni la, penyokong pembangkang xditerima, sebab ade orang2 cam ko la. ketuanan parti sangat. otak tu kecil sgt. orang suh baca, ko duk memfitnah. lain kali, mase belajar, belajar betol2. biar dapat first class. xla org persoalkan ilmu yg ko ade. tgk je ayat ko, da tahu, lepas ni apa yg ko cakap smua sampah. sori la, aq kalo komen dengan orang sampah, aq akan ckp cam sampah gak. kalo orang berilmu, aq akan ckp cm berilmu la. Aq rasa, ada baik gak ko kluar cam singapore kuar dari Malaysia. Ada rakyat cam ko ni, xmenyumbang pape kat negara la. tahu mengumpat,memfitnah je. kalo ko bce komen aq ni, balas la, ley kita berdebat.

      Delete
    5. Org melayu mesti ada sultan...klau xtau sejarah, cari la org tua2 yg tau sejarah & ada pada masa kejadian tu...harta raja raja melayu banyak la...

      Delete
    6. Orang marah ngan sultan kononnya Sultan ni datuk neneknya Ketua Lanun..aku kabor, tok nenek orang kita kira, kita tak kira tok nenek kita..Takkan Ketua Lanun mari satu kapal sorang dia? agaknya tok nenek dia, tukang basuh jamban..tu ler akhirnya jadi rakyat biasa je.

      Rupa2nya semua satu kapal je..kalau tok nenek dia Ketua Lanun, tok nenek kita lanun jugak ler.

      Delete
    7. Eh eh anon 10.40 tulah generasi batu api sama macam wak jawa kpmunis.

      Delete
  6. islam kehulu islam kehilir.. sampai lupe yg menyambung ke khalifahan arab ialah.. melaka.. acheh..dan johor..

    sultan kedah penah dinobatkan sebagai 'sultan' oleh khalifah??? or.. dinobatkan oleh orang kapir siam??

    hahahaahaahaha

    ReplyDelete
  7. heran la dgn sesetengah org Melayu, sayang kat raja/sultan lebih dr sayang agama, bini sultan tak tutup aurat pun dia asyik laun daulat tuanku, pi masuk neraka dgn sultan mcm bangsa Qibti Mesir tenggelam dgn Firaun di laut merah. Istana sultan indah dia bangga, rumah rakyat mcm reban ayam, apa cerita???

    ReplyDelete
  8. orang3 melayu yg perasan isle sangat lebih suke sejarah khalifah turki yg ade ramai gundik2 pemuas napsu dan raja2 khalifah yg zalim dari india, spanyol dan negara2 arab daripada tamaddun bangsa sendiri... lebai2 malang ni kagum gile tengok istane besar2 milik bangsa arab.. emas perak dibuat perhiasan tapi bile bangsa sendiri yg buat.. dicemuh tanpe sedar rase hasad dengki tebal dalam diri.. rite isn't it??

    ReplyDelete
  9. Kenapa ada sejarah, tujuannya untuk kita belajar dari kesilapan semalam dalam menentukan perjuangan kita dimasa hadapan. Sejarah yang ada memang sudah tertulis bukan bermakna kita biarkan sahaja perlunya kita untuk berfikir dan menilai segala sesuatu kejadian. Tetapi yang paling malang kalau kita tidak dapat mengambil ikhtibar daripada sejarah lampau kita. Islam itu adalah yang sebenar-benarnya dan melalui kitab agungnya Al Quran, kita pun banyak belajar sejarah ketamadunan sejak dari zaman Nabi Allah Adam. Kenapa??? kerana Al-Quran suruh kita ambil iktibar dan pengajaran darinya supaya langkah kita tak tersasar. Insyaallah kita ambil sebagai panduan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al Quran juga kita jangan berdiam diri bila Islam dihina...melawanlah dengan cara apa pun. Ini bila ada orang nak selamatkan saudara seagama dari murtad dituduh racist pulak tu.

      Delete
  10. Salam sumer,

    ketuanan rakyat yang diangkat hanya indah diatas kertas & di mata....

    Semua org x suka pada Raja/Sultan tp kalo ditanya suka x jd anak Raja/Sultan.. nak plak....

    Perjuangan British berhasil membuatkan org melayu x hormat raja sedangkan di eropah pun masih mengekalkan institusi beraja ni...

    Melayu bodoh je termakan hasutan ni...

    Sori....

    ReplyDelete
  11. Aku tunggu geng2 Sammdul masuk.

    ReplyDelete
  12. Sejarah ni umpama satu jalan.kalo kte slah amik jalan kte akn masuk balik ke jalan lama atau kte akn ulangi sejarah,n melalui sejarah gaq kte ley tentukn utk memlh jln y len.n owg xpasan,atas sebab kesultanan lah melayu dulu diangkat tinggi di mata dunia,to skunk owg melayu lebey ikutkn sistem barat y mmg tujuan ntok melemahkn kte.cbe pkr nape pemimpin skunk terkejar2 nk jdik ketua?sume sbb harta n pangkat,xksh r najib kew anwar kew.xd sowgpon nk pimpin coz tanggungjwb tu brt.sedngkn masa khalifah abu bakar dipilh jd khalifah,dye xnk gaq tp terpaksa trime coz dh dpilih.ini x berebut2 nk jdik pemimpin smpi sggp fitnah,jaja crite buruk.lain r mcm sultan,dye memg dh dipertanggungjwbkn ntok jdik pemimpin sjk dari lahir lgi.so dye memimpin atas rasa tanggungjwb.cbe r korg pkr dlu sblm bertindk.

    ReplyDelete
  13. kalau raja sultan pemerntah x ikut syariat islam jgn salahkn tuhan lak yg tukarkan kerajaan dgn cara terhormat atau cara yg hina..maka jadila tinggalan2 sejarah2 buat tatapan masa depan.sultan masih relevan tp sejak akhir2 ni msyrkt da buka mata dibantu oleh teknologi...maklumat salahlaku yg x mencermin title...

    ReplyDelete
    Replies
    1. teknologi facebook ye?

      Delete
    2. hati2 bro, teknologi-teknologi juga. Bukan semua kita dengar tu fakta, takot auta je. pastu kita lak sebar-sebarkan. haha.. sah la tu, saham neraka kita naik.

      Delete
    3. Abestu kalau xde teknologi mcm internet dan facebook,nak suh rakyat jd bodoh tgk berita tv3 jela ek...?sorila,org2 bodoh mcm lu je yg lyn media2 bias nie...puihhhhhh....

      Delete
    4. kenapa komen2 dari 'pejuang islam' yang suruh ikut quran n sunnah ni x mencerminkan ape yg dorang perjuangkan pon?
      suka meludah kat akhir hayat....mungkin itu amalan sebagai seorang pejuang islam kot....mungkin itu zikir yang akan menaikkan islam di nusantara

      :p

      Delete
  14. Assalammualaikum saudara, boleh tak cadangkan kepada saya tentang bahan bacaan atau laman web yang ada menceritakan tentang kisah2 kesultanan melayu di sumatra yang telah jatuh itu, sebab saya berminat untuk tahu dengan lebih lanjut. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  15. kite org melayu, apa yg tinggal di malaysia hanyalah ketuanan melayu dibawah naungan institusi diraja.. kalau itupun dihapuskan, kita tiada lagi hak bumiputera.. takkan kita nak tengok anak bangsa kita setaraf dengan bangsa2 lain?! raja2 dan sultan2 ni berdaulat kerana sumbangan nenek moyang mereka mentadbir dan mempertahankan negeri masing2.. setiap manusia melakukan kesilapan, apa yang terbaik, kita berdoa supaya baginda2 sultan mendapat rahmat dan hidayah Allah..

    ReplyDelete
  16. Aku org yg sokong pembangkang, n aku juga org yg sokong bahawa institusi beraja ni perlu..lumrah manusia perlu pemimpin..klo tidak lepas wafat Nabi,xkn ada khalifah2 yg memerintah..disini blog psl sejarah,jd rasanya elok pengaruh politik skrg yg mmg da kotor ni dikurangkn..tu je pndpt aku..

    ReplyDelete
  17. Waduh sepertinya anda salah informasi para sultan bukan dibawa ke Tanah Karo tapi ke Simalungun, dan satu lagi anda jangan lupa kalau Sibayak / Raja di Tanah Karo juga terkena revolusi sosial, sehingga ikut juga hilang dari peradaban.. Trimakasih..

    Karo masih berhubungan dengan Melayu..

    ReplyDelete
  18. Institusi raja-raja adalah benteng terakhir kita sebagai umat islam dan melayu.Baik dan buruk biarkanlah..tuhan pasti akan membalasnya.Mereka yang buta sejarah sahaja yang pekak. Hanya tahu apa yang tersurat tetapi buta apa yg tersirat...Fikir2kan lah wahai bangsaku.Janganlah menjadi Pak Kadok sekali lagi...

    ReplyDelete
  19. last2 pak2 komunis tu mati kena bunuh dengan kerabat keluarga diraja yang terselamat sebab ada ilmu tertentu...disuruh korek kuboq sendiri...sorang wakil keluarga kerabat amik bayonet,tikam macam let. adnan kena tikam...pastu tanam...yang perempuan komunis mati dibakar...

    ReplyDelete
  20. last2 sekali raja yang tinggal ada 4 sahaja:
    1.raja spade
    2.raja lekuk (heart)
    3.raja diamond
    4.raja club
    inilah senarai raja yang paling hebatdalam dunia ini.

    ReplyDelete
  21. termasuk la raja gobal.....

    ReplyDelete
  22. Oh, semue tu kesultanan melayu ke, selame ni dengar just tau cerite keturunan raja kene serang, ade yang blog cerite saki baki keturunan sultan tu ade yang menyelamatkan diri ke tanah melayu, Cikgu sekolah dulu pun pernah kate, siapa anak jawa ni, silap-silap dari keturunan raja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. keturunan blah bapak aku pn mcm keturunan raja gak.. tp x tau kerajaan yg mana satu plak.. mcm lain je dr jawa johor,sabak bernam,hutan melintang.. cuma yg pasti, menyelamatkn diri (drpd apa? x tau) dan berkulit gelap hehe

      Delete
  23. Arwah atuk sy, telah menyelamatkan sbhgian kaum keluarga kerajaan Asahan. Arwah mempertaruhkan nyawa utk menyelamatkan mereka dan membawa pulang ke Johor. Dikatakan arwah nenek saya susur galur drpd kerajaan Asahan. Sungguh kejam sekali apabila dibunuh hidup2 atas rasa cemburu dan fitnah semata-mata. Mudah-mudahan roh mereka dicucuri rahmat. Al-Fatihah.

    ReplyDelete
  24. Sungguh sedih dn memilukan..andainya skrg ni masih ada sultan di indonesia pst kuat dan kaya negara indonesia..hati tsentuh bila mbaca puteri2 d rogol d depan sultan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cakap je la ko stim kan hahahaha...

      Delete
  25. Andai institusi beraja itu sendiri elok kelakuannya, pasti rakyat tak bersuara.bukannya kita x pernah dengar salah laku kerabat2 dan sultan sendiri, terutamanya di negeri selatan ni.kita rakyat bukan bodoh, bukan rakyat zaman feudal dulu.raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikit2 rakyat.. sikit2 rakyat.. hati klu dah busuk dgn dengki cemburu, ckp rakyat yang nak.. klu dah perasan modern sangat.. berambus duduk Singapore ke Hong Kong sane, tengok org mcm ko boleh hidup senang ke jadik kuli... raja zalim raja disanggah konoooooonnn.. berbual kedai kopi boleh laa.. cube sanggah tengok ape jadik. Poyo je org mcm ko ni... liberal sangat konooooonnnn

      Delete
    2. setuju sgt2..

      Delete
  26. Dalam sejarah melayu.. cume ade 1 je raja yang zalim raja di sanggah = Sultan Mahmud II.. peliwat tegar.

    While yang lain2.. jugak ada yang kejam.. anak Sultan bunuh Bendahara seluruh keluarga.. apa kate Temenggung?? = "Jangan menderhaka, tapi jangan dipertuankan dia kelak".. tu je.. even Jebat pun x de pun di sanggah sanggat mcm peliwat tegar tuuu.. sebab 'meliwat' is wayyyyy out of norm even dalam kalangan masyarakat Barbarian

    ReplyDelete
  27. Citela pasal ni bro cm best jek..

    ReplyDelete