Sunday, 15 January 2012

Untold History : Sultan Iskandar Yang Kapirr

Hyiang Para Meswarha dikatekan bapak kepada segala raja-raja Melayu.







Diberitakan orang dalam hikayat... :

1399 = dirajakan orang di Singapura Temasek
1401 = dihalau keluar dari Temasek
1402 = mengasaskan Kesultanan Melaka
1420 = mati di Temasek... dengan name "Sultan Iskandar Syah"





FORBIDDEN HILL

Jenazah Parameswara/Sultan Iskandar Syah ni.. dikebumikan diatas bukit disekitar runtuhan istana lama di Bukit Larangan...







Almost 800 years... orang beranggapan.. ini Kubur Iskandar Syah/Parameswara....

But... lihat baik2....



Jln. entrance makam iskandar syah ini bermula dari "kaki" ke "Kepala".....

Compare kan dgn peta ni :







Utara Vs. Barat...




"Kalau" dia seorang Muslim.... tentunya dia dikebumikan Northwest... mengadap kiblat.. bukan mengadap barat.

Tak mungkin "Parameswara" yg sudah jadik Raja besar di Melaka kembali ke tempat yg pernah halau dia.

So.. sape dia???


RAJA-RAJA BUDDHA

Fort Canning/Bukit Larangan tu merupakan tapak istana kerajaan lama.. dinamekan "Bukit Larangan" sebab.. bukit tu tidak pernah dicerobohi sepanjang 900 tahun.. cume dinaiki pada 1820's zaman Stamford Raffles...

Bukit tu ditutup dgn reservoir.. sebab ade stu reservoir lama dinamekan "Pancuran Larangan" tempat dorang jumpe emas2 perhiasan puteri2 yg mendiami kawasan Bukit Larangan ni mase dulu2... 




Kemungkinan besar jugak.. kubur tu kepunyaan raja-raja Melayu Buddha yg pernah memerintah Temasek dan tinggal di komples istana di sekitar Bukit Larangan ni.. 

Ade jgak gambar runtuhan2 kota batu lame sekitar tempat tu.. nanti lar aku carik klu sempat... 

ATAU.. kemungkinan jugak.. kubur tu kubur Stamford Raffles... SEBAB... :



Hahahahahahhaaaa

3 comments:

  1. fakta karut yang cuba di jadikan asas.

    ReplyDelete
  2. salam bro... knp xde pic??

    ReplyDelete