Sunday 15 January 2012

Untold History : Perjanjian Setan 19 Disember 1862

Ada 3 Perjanjian antara Sultan Johor dan Colonial British for sovereign state of Singapore.  2 Perjanjian awal.. accessible thru archieve, isinya.. intipati perjanjian, butiran dan salinan asalnya.  Korang pun boleh dapatkan kat mane2 salinan ni... BUT... 




.... Perjanjian yang terakhir.. bertarikh 19 Disember 1862, yang dipersetujui bersama oleh HH Albert Baker dengan Queen Victoria... tidak dapat dipastikan.. dicari... dan diselidiki... = menjadi perjanjian "Rahsia".. 

Cume sikit clue jee yang diberi..... :

PERJANJIAN PERTAMA 1819



Ini adalah butiran asal Perjanjian Persahabatan British dengan Temenggong dan Sultan Hussin.

Ditandatangani oleh Stamford Raffle himself, Sultan Husin dan Temenggong Abd. Rahman.... tiada ape2 yang pelik.

PERJANJIAN KEDUA 1824









5 tahun selepas perjanjian Pertama tadi.. British semakin tamak.. dan mengemukakan Perjanjian Ke-Dua ni.




Lihat butiran-butiran ini :

1.  Clause II



Persempadanan Singapore = kesemua tanah.. dan pulau2 sekeliling Singapora sejauh 10 batu nautika.. semuanya termasuk ke dalam sempadan Singapura kepunyaan British..


TETAPI TIDAK.. kepulauan Batu Putih.. = yang terletak sejauh 24 Batu Nautika daripada Pulau Singapore...

Perkara ini tidak disentuh secara jelas semasa prosiding tuntutan Pulau Batu Putih in ICJ few years ago. 

2.  Clause VI dan VII



Dinyatakan dengan terang :

.. 'jika' Sultan dan Temenggung.. ingin berpindah.. British akan memberi pampasan 20,000 + 15,000 Pound.. sebagai timbalbalik.. Sultan dan Temenggung DAN KETURUNANNYA TIDAK BOLEH MENUNTUT ape-ape, yang ada ditanah/kebun/dusun/sungai dan segala macam hartabenda yang ditinggalkan di Singapura

... dan dengan itu.. Perjanjian ini lah.. yg dibuat pada tahun 1824, tergadailah keseluruhan Singapura....

TETAPI....................... 

Telah dinyatakan dalam Law Journal.. bahawa, terdapat satu lagi Perjanjian.. yang dibuat pada tahun 1862.. yang.. abolish Clause VI dan VII ini 


UNKNOWN AGREEMENT OF PERJANJIAN 1864


1858.. Temenggung Ibrahim berpindah ke Johor Bahru.. = thus make him.. terpaksa menjual semua tanahnya di Telok Blangah, mengikut perjanjian diatas...

In 1865.. selepas perjanjian ini dibuat antara anaknya HH Albert Baker dengan Queen Victoria.... :

-  Telok Blangah menjadi sebahagian jajahan Takluk Johor oleh Sultan Abu Bakar dan keturunannya...... sampai sekarang
-  Tyersall Estate menjadi tanah kepunyaan Sultan Johor
-  Kawasan Bidadari dan beberape kawasan disekitar Keppel Harbour.. kembali ke tangan Sultan Johor..


Keadaan jadik terbalik.. instead of loosing more property.. he is gaining more and more... 

PLAUSIBLE FACTS

= Ape sebenarnya intipati perjanjian 1864?????? by right... kesemua tanah sepatutnya Sultan Johor sudah tergadai mengikut fasal VI dan VII perjanjian 1824

  Uneks.. perjanjian 1864 tade aku jumpe, tapi perjanjian 19th December 1862 tu ade cam kat bawah ni.... (aku tepek sekali the whole page yang related, tapi perjanjian 1862 tu yang No. CXIV)
















Uploaded with ImageShack.us

Yang aku paham la kan, Albert Baker setuju untuk tidak menerima bayaran sebagai ganti bagi hak tanah di Telok Belangah. Bila baca balik, British nak kan sebahagian tanah kat Telok Belanga tu... Jadi British bersetuju untuk bagi kesemua apa yang tinggal lepas dia ambik sebahagian tanah tu sebagai hak milik Albert Baker dan keturununnya.. Dan kedua-dua pihak bersetuju untuk membatalkan perkara 6 & 7 dalam perjanjian 1824 yang menyentuh perihal Temenggong berkaitan pemilikan hartanah..

Hahahahahahaaaaaaaaaaaaaa 

4 comments:

  1. Saudara, jika saudara miliki maklumat ini, bukankah baik kalau ia dapat dibawa kepada perhatian Jabatan Peguam Negara, Pejabat Ketua Hakim Negara, Seri Perdana, Wisma Putera dan Istana Pasir Pelangi. Mungkin keputusan CIJ tentang Pulau Batu Putih kalau tidak boleh lagi dirayu, boleh sahaja dilakukan Semakan Kehakiman. Dengan cara itu kita dapat tahu bagaimana dan atas keterangan apakah CIJ memutuskan Pedra Branca adalah milik Singapura. Jika kita semata-mata terima alasan penghakiman CIJ mungkin kita maknanya belum berjuang berhabisan mendapatkannya.

    Dalam pada Pedra Branca hilang dari peta negara, keliahatan tanah strategik Tanjung Pagar begitu mudah ditukar dengan tanah lain yang khabarnya terletak di Marina Bay. Namun tak diketahui umum samada nilai dan keluasannya lebih kalaupun tak menyamai tanah Tanjung Pagar dan atas nama siapa tanah itu sebenarnya dipunyai. Jika saudara tahu tentang butiran ini harapan saya agar ia dapat dikongsikan bersama.

    Akhir sekali, adakah saudara milki apa-apa pengetahuan tentang sejarah dan perkembangan terkini Pulau Pisang? Ada tak apa-apa risiko yang ia takkan alami nasib sama seperti Batu Putih di masa depan?

    ReplyDelete
  2. Perjanjian 19 Disember 1862
    http://hids.arkib.gov.my/readarticle.php?article_id=5496

    ReplyDelete
  3. So Teluk Blangah masih lagi hakmilik Sultan Johor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa saya tinggal kat Telok Belangah dulu, ada masjid yg tertuli kat pintu masuk "Masjid Temenggong Daeng Ibrahim, Johor Darul Takzim". Malah, siap ada bndra Johor berkibar kat situ.

      Delete